Nagyon türelmetlenek a devizahitelesek

2015.04.28. 15:10 Módosítva: 2015.04.28. 15:37

Eddig 700 ezer devizahiteles kapta meg a banki elszámolást, 400 ezer küldeményt még nem kézbesített a Posta, de a feldolgozás folyamatos - közölte a Posta. Az ügyfelek türelmetlenek, több bankfiók előtt most is jó nagy sor áll, ugyanis még sok százezren nem kapták meg a devizahitelük banki elszámolásával kapcsolatos papírokat. 

A bankok április 30-ig kell postázzák a fogyasztói kölcsönszerződések elszámolását. Ez azt jelenti, hogy a Postának a szokásos mennyiség fölött közel kétmillió ajánlott-tértivevényes levelet kell kézbesítenie. Ez jó nagy meló, úgyhogy a Posta mindenkitől türelmet kér. Eddig 1,2 millió küldeményt adtak fel a bankok, a maradék postázására a csütörtöki határidőig még két napjuk van. 

Sok értesítés kézbesítése csak a hosszúhétvége után indul, szóval aggódni csak akkor érdemes, ha valaki a jövő hét második feléig semmit nem kap. A Posta azt is közölte, ha kell, akkor a postások szombaton is dolgoznak majd, illetve a postai nyitvatartásokat is meghosszabbíthatják.

Annak sem kell aggódnia, aki épp nincs otthon, amikor a postás kiviszi a küldeményt, ugyanis azt tíz napig még őrzik, mielőtt visszaküldik a feladó banknak. Amikor az ügyfelek végre felbontják a levelet, a legfontosabb, hogy ellenőrizzék az adatok helyességét. 

Ha per is volt

És szintén fontos: ha a szerződésekkel kapcsolatos polgári perek március 1. után fejeződnek be, az elszámolás megküldésének határideje nem április vége, hanem a per befejezését követő 60. nap.

Mi van a levélben? 

Az az összeg, amit az utólagosan meghozott törvények szerint a bankok tisztességtelenül számítottak fel az ügyfeleiknek. Ez ugye az az összeg, ami visszajár. Az elszámolásban ezen kívül benne van, hogy mennyit kellett és ténylegesen mennyit fizettünk a bankunknak, ha pedig lejárt tartozásunk van, akkor arról is tájékozódhatunk. 

Láthatjuk, hogy mikor szűnik meg vagy szűnt meg a szerződésünk, hogy a megszűnéskor mi volt a tisztességesnek nevezett kamat, hogy milyen további lépéseket kell tennünk és, hogy milyen jogorvoslati lehetőségeink vannak. 

Akinek van bankszámlája az elszámolásra kötelezett pénzügyi szolgáltatónál, a neki járó összeget azon a számlán kell jóváírni. Ha közben az elszámoló banknál megszűnt a számla, jelezni kell a banknak, hogy milyen formában kell a visszajáró pénz. A bankoknak a visszajáró pénzt az értesítő megküldése után 15 napon belül jóvá kell írniuk az ügyfél számláján (csökkentve ezzel tartozásait), a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében pedig - amennyiben ismert a számlaszám - átutalniuk.

Ha nem értünk egyet az elszámolással

Az elszámolás átvétele után 30 napon belül panaszkodhatunk írásban, annál a szolgáltatónál, amelyik az elszámolást küldte. A határidő betartása fontos, mert ez után már nincs lehetőség panaszt tenni. 

Ha valaki - például kórházi ápolás miatt - akadályoztatva volt, az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, legkésőbb az elszámolás kézbesítésétől számított 120 napig kell panaszt tennie. 

A pénzügyi intézmény 60 napon belül köteles megválaszolni a panaszt; ha elutasítja, akkor a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárását kérhetjük. 

Az elszámolás kapcsán megkerestük a Bankszövetséget is, várunk a visszahívásukra.