2200 forintért vásárolunk

2015.05.08. 16:15

Nyugat-Európában az üzletek 12 százaléka bonyolítja a forgalom 75 százalékát, ami óriási arány – 

mondta Kozák Tamás, a BGF kereskedelmi intézeti tanszék docense egy konferencián. Kelet felé (Bulgária, Románia) haladva a piacok és a kisboltok dominálnak. Az internetes kereskedelem a szakáruházak forgalmában már közel egyharmaddal jelenik meg. A kereskedelem 10-11 százalékkal részesedik a GDP-ből, az elmúlt években növekedés indult, a válság miatti visszaesés után most a 2000-es évek elejének szintjén áll. Jelenleg 140 ezer üzlet van Magyarországon.

Nőtt a gazdagok és a szegények közötti szakadék

Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy Magyarország a régió sereghajtója lett vásárlóerőben, Törökország és Szlovákia is előrébb áll. Az országon belül nőtt a leggazdagabb és a legszegényebb települések vásárlóereje közötti különbség is.

Ugyanakkor a nem élelmiszerek forgalma visszatért a hat évvel ezelőtti szintre, a háztartások költése emelkedik. Az ötéves negatív trend megfordult, többet veszünk és drágábban, habár regionális összehasonlításban még elmaradásban van.

Egy vásárlásnál 2200 forintot költenek a magyarok, míg az osztrákok háromszor ennyit,

de a vásárlási gyakoriság, a fél évenkénti százhúsz alkalom megegyezik. Az online kiskereskedelem részesedése Magyarországon 3-4 százalék, szerepe dinamikusan nő, az okostelefonon internetezők 85 százaléka már vásárolt online. 

A vasárnapi zárva tartásról azt mondta: a rendelkezés befolyásolja a vásárlási szokásokat, közel 900 ezer háztartás vásárolt vasárnaponként, a háztartások harmada intenzív vasárnapi vásárló. A hipermarketekben forgalomátrendeződés figyelhető meg, összesített adatok minderről majd július elejére lesznek.