Olcsó kínai autókat vehetünk majd

2015.05.23. 21:50
A következő Toyota, General Motors vagy Volkswagen egy kínai autógyártó lehet egyes iparági szakértők szerint. Állítólag már nem is kell sokat várni arra, hogy valamelyik helyi cég előálljon olyan modellekkel, amelyeket a világ bármeny piacán el lehet adni.

Kína hazai autógyártói gyakorlatilag ismeretlenek az ázsiai országon kívül, ám öt-tíz éven belül előfordulhat, hogy e sorok olvasója egy kínai márka volánja fogja róni az utakat - állítják a CNBC által idézett elemzők. A kínai autóscégek óriási összegeket fektettek kutatásba és a fejlesztésbe az elmúlt öt évben, amelynek eredményeképpen a korábbinál jobb autókat gyártanak - idézi a Napi.hu Tony Tang, a Standard & Poor's szakértőjének friss jelentését.

Csak még szörnyen gyenge minőségűek

Azt várjuk, hogy egy vagy több kínai autógyártó egy évtizeden belül globális márkává emelkedik - teszi hozzá. Tang hat olyan vállalatot sorol fel, amelyek szerinte betörhetnek a világpiacra. Ezek a SAIC Motor, a Dongfeng Motor Group, a Chongging Changan Automobile, a Beijing Automotive Group, a Great Wall Motor és a Zhejiang Geely Holding Group. Ezeknek a cégek állnak a legjobban a termékfejlesztéssel, márkájuk elismertetésével, az értékesítés megszervezésével és a marketinggel.

Már próbálkoznak

A cikkben szereplő felsorolásban is részt vevő egyik kínai autógyártó, a Great Wall már bejutott az EU falain belülre. Litex Motors néven Bulgáriában hozott létre vegyesvállalatot, amely 2012 februárjában kezdett el autókat gyártani a Lovecs városában lévő, 50 ezres kapacitású üzemében. Azóta három modellre bővítették a kínálatot és elkezdték az exportot a szomszédos balkáni országokba.

Igaz, a Totalcar tavaly év végi beszámolója alapján nemigen pörög a gyártás. Egy másik kínai cég, a BYD szintén Bulgáriában akar gyárat építeni, amelyben elektromos autók készülhetnek.

 A kínai vállalatok ma még erősen kiszolgáltatottak külföldi partnereik technológiai támogatásának és autóik azok tervezésén alapulnak. Üzleti oldalról az hátráltatja őket, hogy márkájuk gyakorlatilag ismeretlen, termékpalettájuk szűk és autóik minősége is elmarad versenytársaik színvonalától. Tang egyedül az állami tulajdonú SAIC-ot tartja olyan cégnek, amelynek kielégítő üzleti kockázati profilja van.

Az elektromos autók is bezavarhatnak

A SAIC piacvezető szerepének és termékfejlesztési képességeinek köszönhető. A SAIC tavaly 4,5 millió autót adott el, amivel a kínai cégek között az első volt. Az S&P elemzője szerint további technológiai és termékfejlesztési befektetésekre van szüksége ahhoz, hogy kihasználhassa az előtte álló növekedési lehetőségeket.

További három-öt évre van szükség van ahhoz, hogy a kínai autógyártók megjelennek azokkal az önállóan kifejlesztett, saját márkanevük alatt kínált autóikkal, amelyek teljesítik a globális autópiaci elvárásokat, s ezért nemzetközi szinten is versenyképesek - fejtegeti Tang. Miután a hazai autópiac növekedése lassul, a cégeknek külföldön kell eladási lehetőségek után nézniük. A két évvel ezelőtti majdnem 14 százalékos bővülési ütemről tavaly hét százalékra szelídült a száguldás.

Tang szerint az elektronikus autók szerinte várható előretörésével járó nagy váltás, amely minden vállalatot új helyzet elé állít, nagy lehetőséget kínál a kínai cégeknek arra, hogy az új technológia kínálta surranópályán behozzák lemaradásukat versenytársaikkal szemben.