Ön venne 400 ezerért gagyi konyhai robotgépet?

DSC1413
2015.07.13. 07:57
Termékbemutatós sztorit már mindenki hallott, az azonban nem mindig egyértelmű, hogy pontosan hogyan használják ki a jogi kiskapukat ezek a cégek. Egy olvasónk nagyanyját nemrég 400 ezer forintra húzták le, ezért elmentünk a családdal visszavinni a méregdrága robotgépet, a retrofuturisztikus ajándékporszívót, és a rozsdamentes edényt, ami 3 óra után tönkremegy a sós víztől. Őrületes trükkök derültek ki, amiket még akkor is meg lehet majd lépni, ha ősszel átmegy a KDNP törvényjavaslata, amivel megszigorítanák a termékbemutatók szabályozását.

A tavalyi karácsonyt együtt töltötték. Az ideit? Nem biztos, hogy együtt fogják!

Termékbemutatón verték át?

Vagy tud valami őrületen szemét módon trükköző cégről? Írja meg a történetét a tema+termekbemutato@index.inda.hu-ra!

 – ez a mondat egy olyan termékbemutatón hangzott el, amit a Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzött nemrég.

A műfajt talán nem kell bemutatni. Ha az ön családjából nem is próbáltak meg senkit rábeszélni egy hatszázezer forintos gyógyító matrac vagy egy víztisztító megvételére - amit csak ott és csak akkor már négyszázezerért odaadtak volna részletre - akkor is, legalább egy sztorit biztosan hallott már a többnyire nyugdíjasokra utazó termékbemutatós cégekről és módszereikről.

A termékbemutatókkal a fogyasztóvédelem eddig is kiemelten foglalkozott, a KDNP pedig most tovább szigorítana a cégek szabályozásán. Ez előrelépést hozhat a jogi kiskapukat kihasználó termékbemutatós cégek elleni harcban, ugyanakkor a javaslat korántsem oldana meg minden problémát.

Hogy milyen problémák vetődnek fel, arról közvetlenül is tapasztalatot szereztünk olvasónk történetén keresztül. 

Termékbemutató a város szívében

Jobban védi a törvény az időseket

A fogyasztóvédelmi törvény védi a kiszolgáltatott fogyasztókat. Kiszolgáltatott lehet egy vásárló kora, hiszékenysége, szellemi vagy fizikai fogyatéka miatt. Ha velük szemben történik visszaélés, akkor mérlegelés nélkül, minden esetben bírságot szab ki a Hatóság. Az árubemutatón részt vevő fogyasztók pedig koruk és hiszékenységük miatt jellemzően kiszolgáltatott fogyasztói réteghez tartoznak a legtöbb esetben.

Dávid nagyanyja nemrég vett közel 400 ezer forintért hosszú lejáratú hitelre egy konyhai robotgépet a Natura Best Kft.-től, amihez egy edénykészletet és egy porszívót ajándékba adtak neki. Dávid és a család főleg azért volt felháborodva, mert bár elmondásuk szerint a nagymama szellemileg friss, mégis olyan üzletre beszélték rá, amit a családdal egyeztetve már nem biztos, hogy bevállalt volna. Úgy döntöttek, visszaviszik a terméket, ahogyan arra a törvény is lehetőséget teremt.

A cégnek Budaörs külső részén, a nagy áruházakhoz közel, egy nagy kiterjedésű ipari parkban van a telephelye, ahova a nagyanyja a segítségük nélkül aligha tudta volna visszavinni a termékeket. Megbeszéltük, hogy találkozunk velük, elmondják a történetüket, és a családot el is kísértük a telephelyre, hogy megnézzük, hova kellene egy

hetven feletti nyugdíjas nőnek adott esetben segítség nélkül visszavinnie a termékeket, amik csomagolással együtt éppen hogy befértek egy nagyobb kocsi csomagtartójába.

"A nagymamám egy, a hetedik kerületi lakóhelyéhez nagyon közeli hotelben vett részt egy termékbemutatón, ahol végül megvette a termékeket. A bemutatón kb. 50-en voltak, a belépéskor mindenki kapott sorszámot. Az edénykészletet egy elektromos főzőlapon demonstrálták, ahol a résztvevők mérték az időt, milyen gyorsan és hatékonyan melegíti a vizet. A bemutatót Szilárd tartotta, aki nagyon örült, mikor megtudta, hogy a nagymamám vegyészként dolgozott, mert véletlenül pont ő is vegyész, meg is beszélték az edények kitűnő anyagösszetételét" - mesélte Dávid.

Nem mindenhol ilyen kedvesek

Attól függetlenül, hogy kicsit fura, hogy Szilárd tényleg pont vegyész végzettséggel tartott termékbemutatót, Dávid nagyanyjának még szerencséje volt azzal, ahogy bántak vele. Hiszen ahogy a fogyasztóvédelem az Index kérdésére elmondta, gyakran előfordul, hogy a termékbemutatókon hasonló esetben kifejezetten szégyenérzetet akarnak kelteni az idősekben. Például elterjedt, hogy a termékbemutatókat „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” hirdetik meg. Ahol ha nem veszik meg a felkínált terméket, akkor az biztosan azért van, mert "sajnálják a pénzt a családtagjaik egészségére."

Dávid elmesélése alapján ezután bemutatták a többi terméket is, majd tartottak egy sorsolást, ahol ajándékokat és kedvezményeket sorsoltak ki. "A nagymamám volt a szerencsés, akinek a sorszáma vége egyezett a kihúzott számmal, és ő volt az egyik, aki a főnyereményt kapta: ha megveszi a konyhai robotgépet; a porszívót és az edénykészletet kvázi ajándékba kapja. Szilárd elmondta, csak azért ilyen nagylelkűek, mert egy német cég leányvállalataként most alakultak, és szükségük van a reklámra, hogy vigyék a jó hírüket" - mondta.

Az áru

Dávid és a család ragaszkodott hozzá, hogy megnézzük, milyen termékeket vett a nagymama. "A porszívó anyaga érzésre nagyon gagyi tejfölös doboz műanyag, recseg-ropog, és tiszta sorja mindenhol. Érdekes módon a porszívó nem csévéli fel magától a vezetékét – az én otthoni 20 ezer forintos porszívóm ezt tudja. A csukló, ahol a szárát fel-, illetve vissza lehet hajtani, a fentebb leírt műanyagból van, ami láthatóan elég törékennyé teszi" - magyarázta a család egy másik tagja a csomagtartóból előszedett porszívót bemutatva, amit ránézésre bármikor castingolhattak volna droidnak is az új Csillagok háborúja filmbe is, de steampunk-rajongó barátaim háztartásába is bármikor beajánlottam volna, ha nem egy forint híján 200 ezer lett volna az ára.

"A robotgép, amelyet a Natura Best 399 ezer 999 forint értékre taksál, arany festékkel van lefújva, amely már a dobozban elkezdett lekopni róla. Itt is minden a korábban leírt műanyagból van - például az egyik szeletelőkés is -, de még ezt is sikerült alulmúlni például a gyümölcscentrifugával, ami olyan igénytelen vacak anyagból van, hogy csak nagyon félve forgattam, nehogy elpattanjon, mert akkor nem tudunk elállni a szerződéstől" - magyarázta Dávid, majd elővette az edénykészletet, ami a doboza szerint német minőség.

"A termékismertető külön cifrasága, hogy kihangsúlyozzák benne, nem szabad 3 óránál tovább ételt, különösen sós folyadékokat tartani az edényekben, mert rozsdásodni kezdhet a rozsdamentes acél! Bármelyik nagyobb áruházláncban veszel ennyiért edényt, abban hetekig is lehet sóoldatot tartani, semmi baja nem lesz" - mondta Dávid, majd azzal folytatta, hogy bár az edény elvileg limitált darabszámú, az edénynek nem volt sorszáma, ahogy az a limitált szériák esetén lenni szokott.

A termékek gyenge minőségén kívül az is látszott, hogy az összes termék doboza gyűrött és kopott volt, annak ellenére, hogy a termékbemutatón nem használt termékeket kínálgattak, hanem a vadiújakat. Miután alaposan szemügyre vettük a termékeket, a cég telephelye felé vettük az irányt.

Telephely a város szélén

Dávid családját az idegesítette fel a leginkább, hogy amíg a termékbemutatós cég, a Natura Best Kft. meg tudta oldani, hogy a termékbemutató a város közepén, tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető helyen legyen, a cég telephelye a budaörsi Bitep Ipari parkban van. Ez tömegközlekedéssel szinte nem megközelíthető, és a Natura Best Kft. ügyfélfogadási ideje alatt egy idős embernek még akkor is szinte lehetetlen ide eljutnia, ha valahogy el is hurcolja magával a termékeket rejtő óriási dobozokat. A 88-as busz, ami állandóan jár, az eladó telephelyéhez legközelebbi Tetra Pak nevű megállója kilométerekre van, innen egy négysávos, járda nélküli országút mellett, az útszéli porban és árokban kell megközelíteni a céget.

A másik lehetőség az ipari park bejáratánál megállóval rendelkező 188E busz, mely viszont csak reggel hat és nyolc között, illetve délután három és hat között közlekedik. Az ügyfélfogadási idő ehhez képest kedden és csütörtökön 10 és 14, illetve 10 és 12 óra között volt június közepén, amikor ott jártunk.

Az irodát megtalálni külön kihívás volt. A szerződésben is szereplő cím Budaörs, Gyár utca 2.: ez egy több, mint 10 hektáros ipari park bejáratának a címe. Az ipari parkon belül külön utcanevekkel ellátott közlekedési utak vannak, így pontosan meg lehetett volna adni az ipari parkon belül is a címet, ennek hiányában külön kaland volt megtalálni a cég irodáját - különösen az lehet idősként, dobozokat cipelve.

Ráadásul még ha hegynek fel, dobozokkal a nyakunkban legyalogoljuk a nagyjából két kilométeres utat, a helyszínen akkor sincs könnyű dolgunk, hiszen a helyszínen cégtáblaként egy elázott A4-es papíron írógéppel írott nagyságú betűkön áll feltüntetve a 3 cég neve. Ezek közül volt az egyik a Natura Best.

Érdekes egyébként, hogy a szintén hasonló nevű, szintén termékbemutatókban utazó, hasonló nevű Best Planet Kft. Céginfó szerinti két tulaja, Kiss Zsolt és Szabó-Kocsis László a Natura Bestben is tulajdonos (Szabó-Kocsis a Natura Globe-ban ügyvezető posztot is betölt), illetve Szerencsen olyan termékbemutatót tartott az Inter-Natura-Gold Kft., ahol ezen a néven mutatkoztak be, ugyanakkor a megkötött szerződésekre már a Natura Best Kft. pecsétje került.

A hasonló nevű cégek között tehát láthatóan nagy a kavarodás, ráadásul az is különös, hogy a Natura Best termékbemutatóján állítólag azt mondták, azért olyan olcsók, mert nemrég alakultak. A fellelhető adatok alapján azonban 2000-ben jegyezték be a céget, azóta 15 év telt el.

A helyszínen viszont ezután gond nélkül átvették a porszívót, a robotgépet és az edényeket, igaz, hogy Dávid nagymamája megszabaduljon ettől a tehertől, olyan unokák és gyerekek kellettek, akik a szabadidejüket feláldozva autóval elhozták az esetenként eléggé nehéz termékeket.

De mit tehet a fogyasztóvédelem?

Mi az agresszív és mi a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat?

A törvény szerint "agresszív az a kereskedelmi gyakorlat, amely - figyelembe véve valamennyi tényszerű körülményt - pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással - akár a fogyasztóval szembeni hatalmi helyzet kihasználása, akár a fogyasztó zavarása révén - az adott helyzetben jelentősen korlátozza vagy alkalmas arra, hogy jelentősen korlátozza a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas."

Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt - figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére - olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót egy csomó szempont alapján, amit részletesen elolvashat a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH) jelenleg is kiemelten foglalkozik termékbemutatókkal. Tavaly összesen 99 termékbemutatót ellenőriztek, amelyből 68 esetben találtak is valami kifogásolnivalót:

  • 54 árubemutató alkalmával állapítottak meg valamilyen tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatot, amelyek többségében halmozottan fordultak elő.
  • Az előadásokon összesen 103 esetben hangzott el olyan tájékoztatás, amely alkalmas volt arra, hogy megtévessze a hallgatóságot.
  • Négy árubemutatón fordult elő, hogy a vállalkozás az előadás során agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő, pszichés nyomásgyakorlással igyekezett rávenni a fogyasztókat a termék megvásárlására (a fenti példában elhangzott mondat ilyennek számít).
Ráadásul amíg 2010-ben még csak 228, addig tavaly már 780 panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez termékbemutatókkal kapcsolatban. 

A legtöbbször, 236 esetben az volt a fogyasztók baja, hogy valami miatt nem tudtak élni azzal a jogukkal, hogy 14 napon belül elálljanak a vásárlástól, de volt 91 olyan eset is, amikor az volt a baj, hogy a cégek szerződéskötés előtt az elállási jogról egyáltalán nem vagy nem megfelelően tájékoztatták a fogyasztókat.

115 esetben azért fordultak a fogyasztóvédelemhez, mert amikor a fogyasztók elálltak a termékek megvételétől, a cégek nem fizették vissza a foglalót, további 31 esetben pedig bánatpénz fizetéséhez kötötték a foglaló visszafizetését.

A jelenlegi szabályozás viszont még azzal együtt is egy csomó kiskaput hagy a főleg idős emberek bizalmával és befolyásolhatóságával visszaélő cégeknek, és úgy tűnik, hogy ez az amire a KDNP is felfigyelt most, hiszen a párt nemrég törvényjavaslatot nyújtott be, ami szigorítaná a termékbemutatós értékesítésre szakosodott cégekre vonatkozó szabályokatA javaslat szerint:

  • A termékbemutatózó cégeknek kötelező lenne ügyfélszolgálatot fenntartani, aminek a hét legalább egy napján este nyolcig nyitva kéne tartania. Kötelező lenne telefonos elérhetőséget biztosítaniuk.
  • Amikor a termékbemutatón meg is lehet venni a bemutatott termékeket, tilos lenne az ajándékjuttatás (sok termékbemutatón már a részvételért cserébe ajándékot adnak) és az ajándéksorsolás reklámja is. A párt érvelése szerint ugyanis részben az ajándékjuttatás és ajándéksorsolás miatt népszerűek a termékbemutatók, így ha ezeket nem lehetne reklámozni, az a fogyasztót védené.
  • Azt is megtiltanák, hogy a termékbemutató helyszínén a cég fogyasztói hitelt közvetítsen a vásárlóknak. Jelenleg ugyanis, ha valaki a termékbemutató helyszínén belemegy a vásárlásba, akkor a helyszínen pillanatok alapján megkaphatja az akár több százezer forintos áruhitelt is.

Kell a szigorítás, de ez még nem elég

Dávidék családjának története alapján az ügyfélszolgálatra vonatkozó szigorítás biztos, hogy segítene, hiszen a család és én is azt tapasztaltuk, hogy nehezen lehetett utolérni a Natura Best Kft.-t. Az, hogy a termékbemutató helyszínén nem lehetne egyből aláírni a hitelkérelmet, szintén segíthetne abban, hogy az idősebb vásárlók ne a hirtelen nagyon meggyőzőnek tűnő termékbemutató impulzusai alapján döntsenek.

Szintén jó ötlet a reklámok szigorítása, ugyanakkor a három módosítás mellett még mindig nincs megoldva az a probléma, amit ebben az esetben láttunk. A termékek házhoz szállítását a Natura Best Kft. nagyon gálánsan magára vállalta, ugyanakkor a szerződésbe beleírták, hogy elállás esetén a vásárló felelőssége a terméket visszajuttatni a céghez.

Ilyenkor az unokák segítségének igénybe vételén kívül lehetőség van postán feladni a termékeket: méret és súly alapján a csillagok háborújás porszívót feladhatnánk csomagként. Viszont azon kívül, hogy az esetünkben még így is három nehéz csomagot kéne egy idős néninek elcipelnie a postára, ennek a költsége se lenne semmi.

Így valószínűleg akkor lennének igazán bevédve az idősek a hasonló helyzetektől, ha a törvény a termék visszavitelére is kötelezné az olyan cégeket, amik ennyire gálánsan és gyorsan szállítják ki.

Hitel

De hogy lehet, hogy egy ennyire necces adásvétel esetén ilyen simán kaphatott hitelt Dávidék nagymamája? Dávidék azt mondták, még a helyszínen aláírták az adásvételi szerződést, amiben a nagyanyja felhatalmazta a céget, hogy hogy a vevő nevében hitelt keressenek a vevőnek. Konkrét hitelfelvételig azonban nem jutottak el, mert Dávidék elálltak a szerződéstől.

Mindenesetre később azért rákérdeztem a banknál is, hogy hogy megy egy ilyen áruhitel kiadása, ahol azt a választ kaptam, hogy ilyen esetekben a kölcsönigénylők a közvetítő partnereken keresztül teljes körű tájékoztatást kapnak szóban és írásban. Arról is írtak, hogy ilyenkor a szükséges dokumentumokat, és egyes demográfiai, jövedelmi, hátralékosságra vagy mulasztásra vonatkozó adatokat is minden esetben ellenőriznek. Az ügyféltől függ hogy mennyi ideig tart a hitelkérelem elbírálása, és az is számít, hogy mekkora a kölcsön összege, megvannak-e a szükséges adatok és dokumentumok. Ha minden megvan, akkor a bírálatot akár fél óra alatt el tudják végezni.

Az OTP-nél is érzékelik azért, hogy lehetnek problémás ügyek: "jelentős vásárlói igény mutatkozik a termékbemutató-rendezvényeken történő vásárlások professzionális finanszírozására. Bankunknak tudomása van arról, hogy néhány esetben jogi és etikai aggályok merülnek fel a vásárlásokat követően, ezért ügyfeleink érdekében rendszeresen felülvizsgáljuk a vonatkozó partneri együttműködéseinket, és indokolt esetben azok felmondásra is kerülnek" - írták kérdésünkre.

Ezeket kérdeztük a cégtől

Megkérdeztük az eset kapcsán a Natura Bestet is, de hosszas levelezés után választ nem kaptunk, de felhívták a figyelmünket, hogy más cégek visszaélései mellett az ő cégük nevét említeni félrevezető, és így szerintük jogellenes is, amelynek lehet mind "polgári jogi, mind büntető jogi vonzata."

Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy sem a Natura Bestnél, sem a többi említett cégnél jogi jellegű visszaélését nem tapasztaltuk, történetük inkább a szabályozás hiányosságaira hívja fel a figyelmet.

Ezt kérdeztük a Natura Besttől:

  • Hogyan reklámozzák a termékbemutatóikat?
  • Hogy hívják a német anyacéget?
  • Igaz-e, hogy a termékbemutatón a résztvevők mérték az időt, hogy milyen gyorsan és hatékonyan melegíti fel a vizet a bemutatott edénykészlet?
  • Mekkora arányban viszik vissza a nyertesek a termékeket?
  • A cégük által értékesített termék közül több is meglehetősen túlárazottnak tűnik, ha azt vesszük, hogy hasonló termékek milyen áron érhetőek el a magyar piacon. Mi az, ami miatt ilyen drágák a termékeik?
  • Mekkora arányban vannak jelen a vásárlóik között nyugdíjas korú emberek?
  • Az ügyfél rokonai meg tudták oldani, hogy visszavigyék a terméket autóval, de mi a helyzet az olyan ügyfeleikkel, akiknek nincs autójuk, vagy nem számíthatnak a rokonaik segítségére?
  • Az ügyfél szerint ha a termékbemutatót le tudják szervezni az István utcába, elvárható lenne, hogy a termékeket is egy központi, könnyen megközelíthető telephelyre lehessen visszavinni. Erről mi az álláspontjuk?
  • Milyen személyes adatokat kérnek el a leendő vevőktől?
  • Az áruhitelt nyújtó bank általában mennyi idő alatt végzi el a leendő vevők hitelbírálatát?
  • Átlagosan milyen arányban kapják meg a vevők a hitelt, és milyen arányban utasítják el őket a bankok?

Ha a cég üzleti modelljével és a konkrét esettel kapcsolatos kérdéseinkre válaszol, cikkünket frissíteni fogjuk a reakciójukkal.