Erzsébet
1 °C
4 °C

Kis autósiskolák kaszálnak a tanárhiányon

D KOS20120307050
2015.09.18. 09:07
Budapesten akár három hónapig is eltarthat az elméleti vizsga után autóba ülni annak, aki mostanában csinál jogsit. Így viszont könnyű kicsúszni a limitből, ezért sokan fizetnek is a gyorsaságért. Pár kisebb iskola erre ment rá, de ez eléggé zavarja az egyik legnagyobb iskolát, ahonnan oktatók is elmentek már a jobb óradíjak reményében. Fizetne a legolcsóbb kétezres óradíj helyett négyezret? Feketén már ez is megy!

Az autósiskolák háza táján az utóbbi másfél évben sok minden változott, amiből a jogosítványra pályázók leginkább csak annyit vesznek részre, hogy sokkal körülményesebben lehet az autóvezetésre feljogosító papírokhoz hozzájutni.

Az utóbbi években több dolog is történt, ami miatt most ez a helyzet:

  • 2005-től tíz évig nem volt oktatóképzés Magyarországon, ami miatt most hiány volt szakképzett oktatóból,
  • a 2008-as válság után sokan még ott is hagyták a szakmát, hogy jövedelmezőbb munkát keressenek,
  • a válság a tanulni akaróknak is betett: sokan halasztották el a jogosítványszerzést, az utóbbi időkben viszont már egyre többen újra meg tudják engedni maguknak, hogy elkezdjék a tanfolyamot.
  • 2013 augusztusa, a rendelet megváltozása óta 580 kilométert kell vezetni, ami a korábbi 30 órához képest általában sokkal tovább, akár 45 óráig is tart a gyakorlatban,
  • eközben a rendelet szerint egy oktató két hét alatt nem dolgozhat 96 óránál többet, miközben napi limit is van: 10 óra.

Bár a rendelet célja az, hogy a tanulók több tapasztalattal menjenek forgalomba, és a tanulás közben kevésbé leterhelt oktatók foglalkozzanak velük, az oktatók fogyása és a jogosítvány iránti kereslet gyors felfutása miatt a helyzet most az, hogy Budapesten az elméleti képzés befejezése után sokszor akár

1,5-3 hónapot is kell várni arra, hogy a tanuló elkezdhesse a forgalomban a képzés gyakorlati részét.

Az iskolák szerint a helyzet ennél még rosszabb is lesz, mert ha valamilyen csoda vagy hatósági intézkedés miatt nem lesz hirtelen sokkal több oktató, akkor még többet kell majd várni, különösen azért is, mert a hatvanas átlagéletkorú oktatók nyugdíjba vonulásával még kevesebb lesz a tanár a piacon.

Több tanuló + kevesebb oktató = drágább jogsi

Tanárhiány és több diák mellett persze működni kezd a piac, ami miatt az utóbbi időben több kisebb autós iskolánál is megjelentek olyan ajánlatok, amik kifejezetten azokra a tanulókra pályáznak, akik nem akarnak több hónapot várni, mielőtt a forgalomba tudnak menni.

Egyébként minden tanulónak fontos, hogy egyből kezdeni tudjon, hiszen a rendelet szerint az elméleti képzés elkezdése után egy éven belül le kell tenni az elméleti vizsgát. Ha ez nincs meg, ismételni kell az egész tanfolyamot. A sikeres KRESZ-vizsga két évig érvényes. Ha a vizsgázó ez idő alatt a vizsgákat sikeresen nem fejezi be, minden sikeres vizsgája érvényét veszti. 

Ez persze nem mindenkinek tetszik: a legnagyobb budapesti iskola, a Csigavér például a saját honlapján "hiéna konstrukciónak" nevezi azt, hogy a kisebb iskolák a saját normál áraikhoz képest drágábban, sokszor 10-15 ezer forintos "átigazolási díjért" cserébe vállalják, hogy biztosítják az oktatót ahhoz, hogy a tanulónak ne kelljen 2-3 hónapot várnia. Mindezért cserébe a saját 2800-3000 forintos óradíjuk helyett 3000-3500 forintot is elkérnek, ami így akár egy ezressel is drágább óránként a piacon legolcsóbban elérhető 2000-2500 forintos órákhoz képest.

Mivel az autósoktatók többnyire alvállalkozóként vannak az iskoláknál, így olyan is előfordul, hogy az oktató csak úgy vállalja el a nagyobb iskola által kiközvetített tanulót, ha az átjelentkezik ahhoz a másik autós iskoláshoz, amivel az oktató szintén szerződésben áll. Így viszont a gyakorlati órákat már a másik iskola drágább árszabása szerint végzi el a tanuló.

Kíváncsiak voltunk, hogy ez a jelenség mennyire kavarja fel a budapesti autósiskolák piacát, amit alapvetően a Csigavér dominál, és a piac maradékát több kisebb cég teszi ki. A piacra rálátó forrásainktól azt tudtuk meg, a cégnél évek óta azonos ügyfélszámmal dolgoznak, viszont az utóbbi egy évben 15 oktatójuk is elhagyta őket vagy másik céggel is leszerződött, így 90-ről 75-re csökkent az oktatóik száma.

De hány oktató van pontosan?

A Totalcar cikke szerint Budapesten jelenleg körülbelül évente 20-25 ezren szeretnének jogosítványt, rajtuk osztozik körülbelül hatszáz oktató. Az egész országban pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint 2431 engedéllyel rendelkező oktató van, akik közül viszont már sokan elhagyták a pályát. Miután 2011-ben minden járművezető oktatónak éves továbbképzést, és vizsgát írtak elő, csak emiatt kétezren hagyták ott a tanítást.

Ami gyorsabb, az drágább

A Csigavér szerint a drágábban dolgozó autós iskolák "tisztességtelen haszonra" tesznek szert, amikor magasabb árakért cserébe olcsóbb jogsit ígérnek. Viszont arra is kíváncsiak voltunk, hogy a versenytársaik mit gondolnak, ezért körbekérdeztünk kisebb autós iskolák között, hogy ők mit gondolnak a jelenségről.

"2008 tájékán is volt olyan, hogy iskolák magasabb árat kértek azért cserébe, hogy a tanuló egy héten többször is jöhessen" - mesélték egy kisebb autós iskolánál, szerintük a válság előtti években már szintén volt olyan, hogy hiány volt oktatóból.

Szerintük a gyorsabb szolgáltatás egész egyszerűen azért kerül ennyibe, mert ennyiből lehet kigazdálkodni.

Amikor viszont arról kérdeztük őket, hogy érzik-e esetleg a Csigavér piacvesztését, akkor azt mondták, most annyira sokan akarnak jogosítványt csinálni, hogy igazából minden iskolának elég jó forgalma van, beleértve az egyik legnagyobb piaci szereplőt is.

És nem csak a kisebb iskolák emeltek árakat: a tanárhiány miatt a feketézés is beindult, és forrásaink szerint olyan iskola is van, ahol a meghirdetett 2500 forint körüli óradíj helyett az oktató 3500-4000 forintot kér el a tanulótól, mire vezetni kezd, minderről pedig az iskola vezetésének is tudomása van.

A piac törvényszerűségei szerint a rendszer idővel helyreáll majd, hiszen ha a nagy kereslet felhajtja az árakat, egyre több pénzt lehet majd keresni oktatással, így egyre több oktatót vonz majd be az oktatói pálya. Ez azonban idővel az áremelkedést is megállíthatja.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?