Kitiltotta Svájc a dízel Volkswageneket

2015.09.28. 07:48 Módosítva: 2015.09.28. 07:53

Svájcban felfüggesztették a Volkswagen (VW) német autógyár azon márkáinak árusítását, amikbe a feltehetően csalásra lehetőséget teremtő szoftverrel üzemelő dízelmotort tettek. A tilalom nem vonatkozik a már üzembe helyezett járművekre, csak a még vevőre váró új, illetve üzembe nem helyezett autókra.

Svájc az első ország, amely ilyen drasztikus lépésre szánta el magát a károsanyag-kibocsátási botrány múlt heti kirobbanása óta.

A svájci Szövetségi Útügyi Hatóság (OFROU/ASTRA) pénteken közölte, hogy 180 ezer olyan autóról van tudomása, amelyek dízelmotorjainak emissziós értékei meghamisíthatóak.

A hatóság a 2009 és 2014 között gyártott Audi-, Seat-, Skoda- és Volkswagen-márkák 1,2-es, 1,6-os és 2 literes turbófeltöltős dízelmotoros változatait sorolta ebbe a kategóriába.

A svájci hatóságok most azt vizsgálják, hogy Volkswagenek ténylegesen milyen mennyiségű káros anyagot bocsátanak ki a levegőbe.

A botrány a Volkswagen-csoport vezérigazgatói tisztségét 2007 óta betöltő Martin Winterkornnak a székébe került, helyette Matthias Müllert, a Porsche AG vezérigazgatóját nevezte ki a vállalat élére a felügyelőbizottság pénteken. Winterkorn magyarázkodását szerdán a Budapesti Műszaki Egyetemen személyesen is meghallgathatjuk

Vége az olcsó hiteleknek is 

Vasárnapi brit sajtóértesülés szerint az euróövezeti jegybank (EKB) átmenetileg kizárta eszközvásárlási programjából a súlyos csalási botrányba keveredett autógyártó pénzügyi szolgáltatási részlegét. Ez praktikusan azt jelenti, hogy drágulnak a vállalatcsoport által felvehető hitelek. 

Erre jön az is, hogy a nagyobb hitelminősítők rontották a VW adósosztályzati kilátását, ami a vállalati hitelállomány közelgő leminősítésére utalhat. A hitelminősítők szerint a botrány rontja a vállalat megítélését hosszú távon, ami visszaveti a megtérülést. 

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.