Lebukott a Közgép, fizethetjük vissza az EU-s pénzeket

2015.09.30. 10:09

Pénzügyi szabálytalanságokat talált a Közgép uniós pénzből finanszírozott projektjeinél az OLAF, a csalások után nyomozó európai hivatal - írja uniós forrásokra hivatkozva a Népszabadság. A lap úgy tudja, az Európai Bizottság már készül is arra az eljárásra, amiben visszakérik majd Magyarországtól a "nem rendeltetésszerűen felhasznált" EU-s pénzeket, vagyis azokat, amiket a Közgép problémás projektjeire kifizettek. Hogy mennyit is kell majd visszatérítenünk, arról még tárgyal a kormány és a bizottság, hogy ezeknek mikor lesz vége, azt nem tudni. 

Az OLAF nagyjából 50 uniós pénzből fizetett magyar beruházásnál vizsgálódik, amik úgy 500 milliárd forintba kerültek összesen, erről még Csepreghy Nándor, a miniszterelnökség nemrég miniszterhelyettessé emelt államtitkára beszélt korábban. A Népszabadság azt írja, hogy ebből

úgy 162 milliárd forintot tesz ki az a hat Közgép-projekt,

amiket a Miniszterelnökségen külön azért gyűjtöttek össze, hogy azokat megmutassák az OLAF-nak.

A gázos projektek között van:
  • az M0 autópálya M6-os és 51-es főút közötti szakaszának bővítése, 
  • a Szajol–Püspökladány-vasútvonal átépítése,
  • vasútfejlesztések Záhony környékén,
  • szennyvízcsatorna-hálózat bővítése Székesfehérvárnál,
  • és építkezések Sopronban és Szolnokon.

Ezekből többet konzorciumban végzett a Közgép olyan cégekkel, mint a Strabag, az A-Híd vagy a Magyar Aszfalt. A Népszabadság szerint ha mind a 162 milliárdot vissza kell majd fizetni, az azt jelenti, hogy Magyarország elbukta az EU-s kifizetések 2 százalékát.