Helén
9 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

Ideje betárazni cigarettából

D  MJ20130619038
2015.10.30. 07:02
Jövő héttől életbe lép a dohány-nagykereskedelmi monopólium Magyarországon. Az átalakulás néhányaknak sokmilliárdos biznisz, de kárvallottjai sokkal többen vannak. Az új dohányboltellátó nem sieti el a tárgyalást a beszállítókkal, a trafikosok ellátási zavaroktól tartanak, és készleteket halmoznak fel, több mint ezer munkahely szűnik meg. A dohánytermékek ára pedig hamarosan jelentőset ugrik a magyar és az uniós szabályozás miatt.

November elsejével új korszak indul a magyar dohányágazat történetében, innentől a nemzeti dohányboltok csak az Országos Dohányboltellátón keresztül szerezhetik be az árujukat. Hogy ez a rendszer kinek lesz jó és miért, arról részletesen beszámoltunk egy korábbi cikkünkben, de itt vannak még egyszer a történet lényegesebb pontjai:

  • Sánta János, akit már az eredeti trafiktörvénnyel is kapcsolatba hoztak, csak a cigaretta-kiskereskedelemben volt jelen. Az új rendszerben ez változni fog, ugyanis
  • a kormány kitalálta, hogy a piac nagykereskedelmi részét is államosítja oly módon, hogy már létező piaci szereplőknek adja a trafikellátás kizárólagos jogát.
  • Ezzel az ország számos dohányboltjához kötődő Continental-csoport másik cége, a Tabán Trafik járt jól, amely a British American Tobaccóval összefogva, viszonylag alacsony összegért elnyerte a koncessziót egy olyan pályázaton, amiről a piac többi meghatározó szereplője nem is tudott.
  • Így jött létre az ODBE, avagy Országos Dohányboltellátó Kft., amelyet Orbán Viktor gyorsan nemzetstratégiai fontosságúvá is nyilvánított, így a Gazdasági Versenyhivatal már akkor sem piszkálhatja, ha versenytorzító, ráadásul az iparűzési adó alól is mentességet kapott.
  • Nem kis bizniszről van szó: az ODBE becslések szerint évi 5-15 milliárdos hasznot termelhet tulajdonosainak minimális erőfeszítéssel.
  • A hoppon maradt dohánycégek jócskán ráígértek a nyertesek számára meghatározott koncessziós díjra, konkrétan évi 600 millió forint helyett 6 milliárdot ajánlottak, de ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elutasította.

Gondok lehetnek az ellátással

Az új rendszer napokon belül életbe lép, de mik lesznek várható hatásai az életünkre? A Figyelő arról írt, hogy az ODBE mostanáig nem tudott megegyezni a dohánycégekkel, amelyektől nagy tételben be kellene szereznie az árut. A kezdetben várható káoszt egy átmeneti időszakkal próbálják áthidalni: november 17-ig elvileg még nem él az új nagykereskedő monopóliuma, így addig a többi szereplő is szállíthat a boltokba.

A hetilap szerint a trafikosok tartanak tőle, hogy az új rendszer rázósan indul majd, állítólag aki csak teheti, igyekszik jelentős készleteket felhalmozni cigiből. A terítést végző cégek akár hosszabb, két-három hetes fizetési határidő árán is vállalják a szállítást, hogy kiküszöböljék a fenyegető ellátási zavarokat.

Az aggodalomra a tájékoztatás hiánya mellett az is okot adhat, hogy úgy tűnik, valóban gondok vannak az ODBE és a dohánycégek közti alkukkal. Az új terjesztő a lap szerint olyan kemény feltételeket támaszt fizetési határidőkben, amelybe a cigarettagyártó multik nem mennek bele könnyen. Emiatt előfordulhat, hogy például a Philip Morris termékei a közeljövőben hiányoznak majd a polcokról. Erről megkérdeztük a Philip Morrist is, akik megerősítették, hogy még nem írtak alá szerződést a céggel, ezen túlmenően azonban nem kívántak nyilatkozni.

Az ODBE persze derűlátóbban nyilatkozik a helyzetről, mint a többi szereplő: legutóbbi közleményükben azt írják, jó ütemben halad a felkészülés. A sajtóanyag szerint októberben kezdték meg a beszállítói megállapodások tárgyalását a cégekkel, ami azért egy kicsit késeinek tűnik a november 1-ji indulás fényében, főleg, hogy a dohánymultikon kívül az ország közel 6000 trafikjával is dűlőre kell jutniuk a határidőig. A cég november 2-án tervezi kihirdetni általános szerződési feltételeit, amelyeket elektronikus úton tudnak majd elfogadni a trafikosok, és az új a rendelési felület is online lesz.

A boltonkénti keretösszeg és a szállítási gyakoriság ezek után derül majd ki,

ahogy az is, hogy lesz-e lehetőség ad hoc szállítást kérni, amellyel eddig gyakran éltek a nagy forgalmú trafikok. Mostanáig ebben az ügyben csak annyi történt, hogy a trafikosoknak egy foghíjas regisztrációs lapot kellett visszaküldeniük, amelyen nem szerepelt, hogy heti hány szállítást kérnek, de még a bolt címe sem.

Dezső Lóránt, az Imperial Tobacco igazgatója korábban azt nyilatkozta az Indexnek, hogy az átalakulással a trafikok anyagilag is rosszabbul járnak, mivel ők olcsóbban csinálták a kiszállítást. Az árrésekről most annyit lehet megtudni az ODBE honlapjáról, hogy sávos lesz, és különböző kulcsok vonatkoznak majd a cigarettára illetve az egyéb dohánytermékekre. Minél kisebb forgalmú a trafik, annál olcsóbban jut az áruhoz, a legkisebb forgalmú boltok 11,5 százalékkal a bolti ár alatt fizetnek majd a nagykereskedőnek a cigarettáért.

Az államosítás legnagyobb vesztesei persze a mostanáig a dohányipari vállalatok értékesítéssel kapcsolatos pozícióiban dolgozók lesznek, ez akár több száz állást érinthet.

Az egekbe szökik a cigaretta ára

A dohányosok életét az esetleges átmeneti ellátási zavarokon kívül még egy tényező nehezítheti, bár ez már nem az OBDE-vel függ össze: a következő másfél évre ütemezett jövedékiadó-változások miatt 2017-re a trafikosok 40 százalékos cigidrágulásra számítanak. A háttérben az uniós irányelv áll, amely szerint 2018-ig minden dohányterméket legalább 60 euró ezer szálankénti adóteherrel kell sújtani. Ezt az értéket az olcsóbb cigaretták még messze nem érték el.

Ráadásul Lázár János a csütörtöki kormányinfón bejelentette, hogy a különösen egészségtelen dohánytermékekre szálankénti 4 forintos különadót terveznek kivetni, ez váltaná a jelenlegi, bevétel alapján sávozott különadót. A szabályozás a mostaninál igazságosabb lehet, a sávos adót ugyanis érdekes módon szintén úgy alkották meg, hogy a például a Sánta János érdekeltségébe tartozó Continental alig fizessen valamit. Ha a tervezett adóemelések megvalósulnak, a vásárlók egy része szinte biztosan átszokik a feketepiacra, olcsóbb, vágott dohányra vált, vagy leszokik.