Hatmilliárd forintot reklámadóztunk tavaly

2016.03.16. 07:20

Az elmúlt évben nettó 6,08 milliárd forint bevétel folyt be a központi költségvetésbe reklámadóból, tudta meg a NAV-tól a Világgazdaság. 2014-ben 3,27 milliárd forint jött be ugyaneből, az eltérés abból adódhat, hogy csak 2014. augusztus 15-én vezették be a jogszabályt. A kormány idei terve 10,9 milliárd forintos bevételről szól, a várt jelentős növekedés hátterében vélhetően a reklámpiac élénkülése, az adózási hajlandóság növekedése állhat.

A tavalyi összeg bár lehetett volna több is – főleg, ha a nem Magyarországon adózó vállalkozások itt fizetnének adót –, nagyjából megfelel a kormány 6,6 milliárdos várakozásainak. A reklámadó másfél éves története alatt részben uniós nyomásra rengeteg változás történt, a legérdemibb az adó progresszív jellegének megváltoztatása: 2015 közepe óta százmillió forint fölötti reklámbevétel után egységesen 5,3 százalék lett az adó. Ez jelentős bevételkiesést okozott a kormánynak a korábban készült hatástanulmányba foglaltakhoz képest. 

A reklámadóból befolyó összeg két forrásból érkezik a költségvetésbe: a reklámközzétevőktől, amik jellemzően a médiavállalkozások, illetve bizonyos esetekben a reklámot megrendelők is fizetnek adót. Ők azok a gazdálkodók, akik saját részükre rendelik meg az adóalanyoktól a reklám-közzétételi szolgáltatásokat, például hirdetési felületet vásárolnak, kiadványokban jelennek meg, internetes hirdetésre költenek (többek között a Google Adwords, a Facebook).