Mária
0 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Még idén elindulhatnak a balkáni repülőjáratok

2016.04.20. 07:43

A kormány újraindítaná a légiközlekedést több útvonalon, ha sikeres a pályázat, már idén indulhatnának az új járatok, értesült a Világgazdaság.

Május második felében derülhet ki, hogy mennyire kelti fel a légitársaságok érdeklődését az a pályázat, amellyel a kormány újraindítaná a közlekedést több nyugat-balkáni légi útvonalon. Ha sikeres lesz, akkor még idén szállhatnának is gépek Budapestről például Tiranába vagy Koszovó, Montenegró, Macedónia fővárosaiba. Korábban a kormányzat a Budapest–Szófia járatot is támogatni akarta, de időközben a Wizz Air jelezte, hogy november 1-jétől ezen az útvonalon magától is indít járatot.

Az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában megjelenő felhívás szerint a légitársaságoknak mostantól harminc napjuk lesz arra, hogy benyújtsák ajánlatukat. Az állam részben annek függvényében támogatná a járatok üzemeltetését, hogy melyik útvonalért hányan szállnak versenybe. A nyertes légi fuvarozókkal a tervek szerint még a nyáron megköthetnék a négyéves időtartamra szóló koncessziós szerződéseket. A győztesek monopolhelyzetben lesznek az adott útvonalon, de valószínűleg még így sem érné meg piaci alapon működtetni ezeket a járatokat, ezért az elszenvedett veszteségeikért kompenzációt kapnak majd az államtól.

Piaci szereplők sok esetben a Wizz Air befutására számítanak a nyugat-balkáni útvonalakon is. Az új járatok indítása leginkább annak függvénye lesz, hogy az adott reptereken és a légtérben van-e kapacitás abban az időpontban, amikor a társaság repülni akar. Szakértők szerint a cégeknek körülbelül féléves felkészülési időre lenne szükségük a járatok indításához.

A Malév leállása után Magyarország légi piaca jelentősen átrendeződött. Több útvonalat átvettek más légitársaságok, szép számmal jelentek meg új fuvarozók, és tucatszám kerültek fel új célállomások a Budapesttel közvetlen légi összeköttetésben álló városok közé. Több korábbi Malév-desztináció azonban mindmáig nem érhető el átszállás nélkül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, ezt az űrt töltené most be a kormányzat a támogatott járatokkal.