Teréz
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

Nyilvános, kikre költöttek Matolcsy alapítványai, félmilliárd a vs.hu-kiadónak

D VAJ20130516015
2016.04.22. 20:00 Módosítva: 2016.04.22. 21:19

Hiába folytattak évekig bújócskát a nyilvánossággal, nem húzhatták tovább az MNB alapítványai: közzé kellett tenniük, kikkel, mikor, milyen tárgyban, milyen értékre szerződtek, illetve kiket támogattak.

Az összesen mintegy 260 milliárd forint közpénzből alapított hat szervezet pénteken késő délután közzétette honlapján táblázatos formában, mire költötte el a közpénzjellegét mégsem elvesztő közpénzt. (Mind a hat dokumentum pdf-ben található.)

Az ötmillió feletti szerződések adatait itt böngészheti végig:

Néhány érdekesebb tétel így első átfutásra

  • A vs.hu-t (és most már az Origót is) kiadó New Wave Kft. a „Magyarország 2015” projekthez dokumentumfilmes és korszerű multimédiás tartalmak: 72 250 000 forint. Emellett az egyes alapítványoktól különböző támogatások címén 429 166 000 forintot kapott, így a New Wave összesen 501 416 000 forintban részesült. Ez a cég korábbi, nem cáfolt laphírek és iparági értesülések szerint cseh társaságokon keresztül Matolcsy György unokatestvérének, Szemerey Tamásnak az érdekeltségébe tartozik.
  • A New Wave-es Száraz István Péter érdekelt egy Frank Digital Kft. nevű cégben is, ők több MNB-s alapítványtól több tételben tízmilliókat, első összegzésünk szerint összesen mintegy 80 milliót kaptak. A szintén ehhez a körhöz kötődő We Love Budapest 51 883 760 forintban részesült. Így a New Wave-hez kötődő üzleti kör mindösszesen mintegy 630 millió forintnyi közpénzt kapott, közvetve az MNB-től.
  • A Kairosz kiadó a Matolcsy György gazdasági miniszteri munkásságát bemutató Sakk és póker című könyv kiadására két tételben 20 millió + áfát adott a Kairosz kiadónak. A kötetet az a Wiedermann Helga írta, aki Matolcsy titkárnője volt annak gazdasági miniszteri időszakában, és a kötettel sikerült botrányt kavarnia: aszerint ugyanis Matolcsy 2011-ben kikotyogta a Goldman Sachsnak az IMF-tárgyalások megindulását, ami a forint árfolyamát is jelentősen megmozgatta. Matolcsyék ezt később cáfolták, lényegében hazugsággal megvádolva az exkabinetfőnököt – igaz, később volt olyan elemző, aki azt mondta: hallott a szivárogtatásról.
  • A botrányos előzmények ellenére a könyv világhódító útra indulhat. Az ukrán, román, cseh és lengyel nyelvre fordítására nyelvenként 9,7 millió+áfát költöttek, a pénzt szintén a többek között egy 6 millió forinttal támogatott Boros Imre-kötetet is kiadó Kairosz kapta.
  • 7,8 millió forintból támogatták Lovas István az "Unortodox Különcök" című könyvét, ezt is a Kairosz kiadó adja ki. Ahogyan azt a Nemzeti Nagyvizit című könyvsorozatot is, amire 39 milliót adtak. Ez utóbbi az a Kásler Miklós jegyzi, aki mellesleg kuratóriumi tagja a Pallas Athéné Domus Concordiae-nek (de a támogatást másik alapítvány adta).
  • 1,2 milliót forintból kiadták Fritz Tamás 2013-14-es cikkeinek gyűjteményes kötetét, amely az Orbán-kormány politikájának legfontosabb jellemzőit mutatja be.
  • A Trócsányi László igazságügyi miniszter résztulajdonába tartozó Nagy és Trócsányi ügyvédi irodával több szerződést is kötöttek.
  • Több, összesen milliárdos nagyságrendű építőipari szerződésük van Magyar Építővel és a Market Építő Zrt.-vel.
  • Ha már építőipar: csak a PADA 103 millió forint értékben kötött szerződéseket a DVM Design Kft.-vel, ez az az üzleti kör, amelytől az MNB az Eiffel Palace-t megvásárolta korábban.
  • Az Echo TV Elemző című műsorának adtak 7 millió forintot. És ha már szóba került a Széles Gábor nevével fémjelzett médiabirodalmocska: a Magyar Hírlapban rendszeresen publikáló Lóránt Károly Makrotrend 2000 nevű bt-je – amely honlapján érdemi információk nemigen vannak, a Rólunk menüpont például üres, de közli a többek között a háttérhatalom mibenlétéről és az oszmán áfium elleni orvosságról szóló, Lóránt által írt MH-cikkeket – két támogatást is kapott, 1,15-1,15 milliót Az Európai Unió jövője a jelenlegi viták tükrében című „kutatásra” és a "A legnagyobb Magyarországon is tevékenykedő multinacionális cégek tulajdonosi kapcsolatrendszerének és gazdasági tevékenységének elemzése „kutatásra”.
  • Több tételben adtak támogatás a közszolgálati egyetemnek is, az Alkotmány- és jogfejlődés története című könyvre például 12 millió forintot.
  • 1,8 millió forintot adtak arra, hogy a Miskolc Televízió által sugárzott elemző műsorok adásait kiadják könyvben. Ez egyebek mellett a II. és a III. Orbán-kormány „unortodox” gazdaságpolitikájáról, az innovatív és kreatív lépésekről szól.
  • Nyilvánosságra hozták, hogy az MKB Banktól a Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvány három tételben is vásárolt értékpapírokat – 64 millió euró, továbbá 50 és 20 millió forintos tételben –, illetve, hogy 9 millió eurónyi állampapírt vettek az Államadósság Kezelő Központtól.
  • Rendszeresen kötöttek szerződéseket az Akció Reklámügynökséggel – csak a Pallas Athéné Geopolitikai Alapítvány 11-et –, amely Borókai Flóra tulajdonában van. Ő Borókai Gábornak, az első Fidesz-kormány szóvivőjének lánya (édesanyja, Vajdovits Éva pedig az Emmiben helyettes államtitkára).

Ha lát érdekességet a tételek között írja meg az tema@index.inda.hu mailcímre!

Az alapítványok sokáig azzal az érvvel próbáltak kibújni az adatszolgáltatás alól, hogy az alapításukhoz használt közpénz elveszítette közpénz jellegét, így pedig a gazdálkodásukról szóló adatokat sem kötelesek közérdekű adatként kiadni.

Ez az érvelés azonban több bíróságon is elbukott, majd végül a Kúrián is. És hiába próbálták törvényi szintre emelni, hogy az MNB-alapítványoknak jogukban áll titkolózni, a törvényt Áder János köztársasági elnök végül visszadobta, az Alkotmánybíróság pedig elkaszálta.