Tüntetnek a taxisok

2016.04.26. 07:19

Demonstrációt tartanak a taxisok kedden. A tüntetéssel arra akarják felhívni a figyelmet, hogy szerintük a kormány ígérete ellenére - néhány látványos rendszámlevételtől eltekintve - semmi nem történt.

A résztvevők reggel 8 és 9 óra között a Hősök terén gyülekeznek, ahonnan a Hősök tere-Dózsa György út-Thököly út-Rákóczi út-Erzsébet körút-Teréz körút-Oktogon-Andrássy út-József Attila utca-Széchényi István tér-Lánchíd-Clark Ádám tér-Fő utca-Bem rakpart-Batthyány tér-Fő utca-Clark Ádám tér-Lánchíd útvonalon jutnak el a Széchényi István térig.

A BKK közlése szerint amennyiben a résztvevők létszáma indokolja, a demonstráció útvonalát lezárják. Tájékoztatást a kozut.bkkinfo.hu oldalon, illetve a társaság Facebook-oldalán adnak. Nagyobb lezárások esetén a 16-os busz ideiglenesen az Erzsébet hídon, míg a 105-ös busz a Margit hídon át, módosított útvonalon közlekedik, írja az MTI.

A taxisok úgy látják, változatlanul több olyan vállalkozás működik az országban, amely a jelenlegi személyszállítási törvénnyel ellentétes módon működik. A taxisok szerint nem csak az Uberről van szó, az összes olyan vállalkozás ellen szól akciójuk, amelyik a szürke vagy a fekete zónában szolgáltatnak.

A történet 2013-ban kezdődött, amikor új szabályokat vezettek be, ami a hivatalos verzió szerint az utasokat lehúzó hiénataxisok ellen szólt. Valójában azonban nagy pofont adott a taxispiacon éledező versenynek is. Egészen konkrétan az történt, hogy bevezették az egyetlen fix tarifát.

Ezzel azonban nem csak az utakat pofátlanul túlárazó cégeket szorították ki. A fix tarifa meghiúsította azt is, hogy bárki kedvezményeket adjon például egy törzsutas-kártyával, vagy egy reptéri fuvar, esetleg egy csúcsidőn kívüli fuvar árából. Az alapdíj egységesen 450 forint lett, majd kilométerenként 280 forint, illetve percenként 70 forint.

Jól jártak a rendelettel

Mivel a kötelező céges beszámolók alapján csak az év közepe fele szoktak megjelenni a cégek előző évi eredményeit is tartalmazó beszámolók, arról - bár megkerestünk ezzel kapcsolatban néhány nagyobb piaci szereplőt - egyelőre nem tudni, hogy 2015-ben hogy ment a bolt a taxis cégeknek.

Az viszont biztos, hogy a 2013 szeptemberében életbe lépett új taxisrendelet rendesen átalakította a piacot az Opten adatai szerint. 2015 szeptemberéig tartó időszakban több folyamat is látszott már:

  • a rendelet eredeti céljával összhangban sok cég kikopott a piacról,
  • ezen belül pedig különösen fontos, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma csökkent (a taxisok korábban arra panaszkodtak, hogy közöttük sok volt a csaló),
  • a talpon maradt társaságok viszont minden korábbinál eredményesebben működnek.

És hogy ez pontosan hogy néz ki a számok alapján? 2013-ban még közel ezer taxis cég működött az országban, a 2015 szeptemberére 900 alá esett, miközben sokkal többen, 1200 helyett 2000-en dolgoznak ezeknél a cégeknél összesen  A taxitársaságok összesített árbevétele közben több mint kétszeresére nőtt 2012-ről 2014-re. 

 

Az Opten korábbi elemzéséből az derül ki, hogy mivel nem valószínű, hogy ebben az időszakban a kereslet nőtt ennyivel, miközben a piac közel négyötöde a budapesti fuvarokból áll, valószínűleg az iparág fehéredése magyarázhatja a piac átalakulását. Az iparágon belül ráadásul különösen jól jártak a legnagyobb piaci szereplők.

 

A fehéredést jelzi az is, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma ugyanebben az időszakban az Opten adatai szerint 6800-ról 6000-re csökkent. A vállalkozók száma ráadásul úgy csökkent, hogy közben egyre többen kezdtek taxis cégeknél dolgozni, tehát valószínűleg a vállalkozásként működő taxisok beálltak a tőkeerősebb cégekhez.

Jött az Uber, és mindent felkavart

Az Uber 2014 nyarán vált elérhetővé Magyarországon, és novemberre már voltak is uberes kocsik Budapest utcáin, a taxisok pedig márciusban már tüntettek is a fuvarmegosztó alkalmazás ellen.

Az Uber adatai alapján az app 2015-ben megnyolcszorozta felhasználói és meghatszorozta az uberes sofőrök számát. A budapesti Uber-felhasználók száma 2015-ben gyorsan és folyamatosan növekedett:

  • januárban már 80 ezernél tartott, ami nyolcszorosa a 2014 eleji számnak.
  • A sofőrök száma a 2014 eleji 200-ról év végére 1200-ra emelkedett, ami hatszoros növekedés.

Az utasok többsége budapesti, de sok külföldi is használ Ubert, ha Magyarországon jár. A 2015-ös, taxikra vonatkozó adatok hiányában így nem tudhatjuk biztosan, hogy mekkora kihívást jelent az Uber a hagyományos taxis cégeknek, de a taxisok mindenesetre arra panaszkodtak, hogy érezhetően kevesebb fuvarjuk volt.

Ezután a hatóságok is elkezdtek keményebben fellépni az uberes sofőrök ellen, nyáron pedig megszületett az új rendelet. Azt mondták, nem tiltják be az Ubert, de az Uber autói is ugyanolyan megítélés alá esnek majd, mint a sárga taxik, és rájuk is vonatkozik majd a 280 forint/km-es fix tarifa. 

Ezzel viszont gyakorlatilag betiltották az Ubert, hiszen elvileg innentől kezdve csak sárga kocsival és hatósági árral lehetne taxizni a városban. Januárban a taxisok tüntetni kezdtek, amivel azt érték el, hogy a hatóságok leszedték egy pár uberes kocsinak a rendszámát és megbírságolták a sofőröket, de ettől függetlenül a mai napig elérhetőek uberes taxik Budapest utcáin.

A balhé után arról is szó volt, hogy az Uber sofőrjei elkezdik kiváltani az engedélyeket, de ettől attól függetlenül, hogy engedélyük van-e, a mai napig lehet mindenféle színű és nem hatósági áras ubereket fogni a városban. Az Uber a büntetések után még kifejezetten bátorította is a sofőrjeit, hogy menjenek ki az utcára fuvarokat vállalni.

Az uberes balhé idején több cikket is írtunk a témában, ha olvasna még, itt a lista: