Szilvia
5 °C
16 °C

Bemutatták, hogyan lesz nemzeti buszgyártás

2016.05.20. 15:09
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter sajtótájékoztatón mutatta be a Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter által beharangozott autóbuszgyártási stratégiát. A miniszter elárulta, hogy az első konkrét lépést már megtette a kormány: elfogadta a Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Programot.

A következő lépés a Gyakorlati Végrehajtási Program elfogadása lesz. Ennek időpontja: hamarosan.

A programról kissé vázlatosan annyit árult el a nemzetgazdasági miniszter, hogy 3 év alatt 3000-3500 buszt cserélnek le a magyar helyi és helyközi személyszállítási cégek, és új magyar buszokat fognak venni. Ennek következtében több ezer munkahely teremtődik, a költségvetésnek pedig évi 30-40 milliárd forint többletbevétele lesz az adókból és járulékokból. Távolabbi jövőkép: a 3 év alatt a magyar autóbuszgyártó ipar úgy megerősödhet, hogy már exportra is termelhet, és már nem lesz szükség a hazai piacra annyira.

Mint azt megírtuk, nem ez az első autóbuszgyártási stratégiája az Orbán-kormánynak, az előző megbukott. Arra az újságírói kérdésre, hogy 2011-ben már bejelentettek egy hasonló programot, mégse lett belőle semmi, Varga azt mondta, más programjait nem akarja megítélni.

Kiderült, hogy kik fogják gyártani a magyar buszokat: a sajtótájékoztatón ott volt Mészáros Csaba, a budapesti Mabi-Bus és Krankovics István, a győri Kravtex igazgatója is. Ők megerősítették, hogy képesek az évi 1000-1200 busz legyártására. (Ennek a két üzemnek van Magyarországon sorozatgyártásra engedélye.)

Az is kiderült, hogy kik fogják megvenni a buszokat: Varga Mihály szerint Tarlós Istvánra számíthat a magyar buszgyártás, és a többi nagyobb város is meg fogja érteni, hogy a magyar gazdaságnak jót tesz, ha magyar buszt vesznek. Majd hozzátette: ehhez egy kis

állami ráhatásnak is kell történnie.

Az uniós versenyjogi szabályok betartásáról érdeklődő újságíró azt a választ kapta, hogy ezeket a jogszabályokat persze be kell tartani, nem rejtett előnyt akarnak adni a magyar buszgyáraknak. Példaként elmondta, hogy as lengyelek is a saját buszaikat veszik és a cseheknél is sok Skoda van.

A tervek szerint magyar buszokat vásárló magyar közlekedési cégek finanszírozásáról Varga közölte: a hitel nem lehet akadály, hiszen Magyarország rendelkezik bankokkal, akik meg tudják finanszírozni a magyar buszok megvásárlását. De vannak cégek, ahol hitel sem kell a vásárláshoz. Mint korábban írtuk, azért ez nem ilyen egyszerű.

Arra a kérdésre, hogy nem kockázatos-e a Volánokat kitömni új buszokkal a jövőre a külföldi konkurencia előtt is megnyíló hazai helyközi személyszállítási piacon, Varga azt válaszolta, hogy a piacnyitás is meg fog történni, épp ezért kell a buszgyártási programnak mielőbb elindulnia.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?