Sámuel, Hajna
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Állami hirdetések nélkül annyi lett Simicska mesés reklámbevételeinek is

2016.05.31. 14:21 Módosítva: 2016.05.31. 17:38
A hirdetési piacot teljesen átrendezte Simicska Lajos rossz viszonya a miniszterelnökkel, a korábbi milliárdos osztaléknak csak a töredékét tudta kiszívni plakátos cégeiből, igaz, ez még mindig százmilliós tételt jelent. A nyilvános adatok alapján a hirdetési birodalom minden tagja csúnyán visszaesett.

Simicska Lajos nem csak az építőiparban, a mezőgazdaságban és a médiában számít nagyágyúnak, hanem a hirdetési piacon is, 2009-től 2015-ig szinte teljesen uralta a köztéri reklámplakátok világát. Hirdetési portfólióját olyan nagyobb ernyőcégeken keresztül fogja össze, mint Mahir Zrt. a Neo-Met Kft. és a Pro Aurum holding, amelyek több vállalkozást tulajdonolnak. 

Milliárdokkal kevesebb, de még így is rengeteg

A köztéri plakátokban utazó, néhány éve még szárnyaló Publimont Kft. árbevétele zuhanórepülésbe kezdett az Orbán-Simicska háború kitörése után, míg 2014-ben még közel 8,3 milliárdot húzott be, 2015-ben már csak kicsit több mint 4 milliárdot. Ugyanez adózott eredményben még súlyosabb, az egy évvel korábbi 16 százalékára esett vissza az érték, idén már "csak" 490 millióra rúgott. 

Reklámban utazik Simicska több másik cége, a Mahir Cityposter, az A Plakát, az Euro Publicity is, illetve a céghálóba tartozik még néhány kisebb vállalkozás, mint például a VM Eger, a  Mahir Keszthely és a Patent Media. Az eddigi beszámolók alapján ezeknek sem volt sokkal jobb éve, mint a hirdetőbirodalom fejének számító Publimontnak, bár a második legnagyobb Mahir Cityposter idei beszámolója még nem került fel. Az oszlopháború-tépázta cég tavaly még 1,1 milliárdos árbevételt produkált, 2015-re minden bizonnyal ennél rosszabb eredményre lehet számítani.  

Az A Plakát valamelyest tartotta magát a piacon, bevételei 10 százalék alatti mértékben csökkentek az előző évhez viszonyítva, ezzel több mint 74 milliós adózott eredményt ért el 2015-ben. A tulajdonos itt is ráharapott az osztalékra, a mérleg alapján az egészet kivette.    Az Euro Publicity számai viszont durván lefelé mentek, 66 százalékkal teljesített rosszabbul a vállalat az előző évnél árbevétel alapján, így 360 millió folyt be hozzá, ebből 105 millió adózott eredmény maradt. Ezt a pénzt szintén egy az egyben kifizették osztalékként. 

Mindebből látható, hogy a hányattatások ellenére vaskos pénzeket szakított a tulajdonos a hirdetési piacról. Az eddigi információk alapján

összesen 670 millió forint körüli osztalék származott a cégekből 2015-ben,

ami sok pénz, de kevésbé tűnik rózsásnak, ha összehasonlítjuk az egy évvel korábbi több mint 3 milliárddal.

 

Elapadtak az állami megrendelések

Simicska reklámpiaci érdekköréhez szokás sorolni még a részben Fonyó Károly által tulajdonolt Euro-Awk Kft.-t is, amelynek olyannyira rossz éve volt, hogy végül veszteséggel zárt: 2014-es 150 milliónyi adózott eredménye után tavaly mínusz 370 milliót hozott össze. A Népszabadság kérésére készített reklámpiaci kimutatás szerint

az állami reklámköltések Publimontnál 66, az Euro-Awknál pedig 88 százalékkal estek vissza tavaly,

ami nagyjából meg is magyarázza a két legnagyobb buktát. A hirdetőpiacra párhuzamosan elkezdett benyomulni a kormánynál továbbra is jól fekvő Garancsi István: 2015-ben megvásárolta az évek óta nyűglődő ESMA Reklám Kft.-t. A cég eredményein egyelőre nem látszik, hogy túlzottan kitömték volna, 2015-ben egy kissé még a 2014-nél is rosszabb, félmilliárdos árbevétel mellett 111 milliós mínuszban zárt, de nem kizárt, hogy a jövőben fokozatosan egyre több állami hirdetés csorogjon hozzájuk. 

A kormány természetesen nem csak a hirdetési piacon szívatja Simicskát, a több mint egy éve zajló tízfrontos háborúról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.