Olivér
9 °C
13 °C
Index - In English In English Eng

Az Uber letiltotta nagyjából 400 sofőrjét

2016.06.13. 15:53

A Napi.hu információi szerint az Uber közel 400 sofőrnek letiltotta az alkalmazás használatát, miután a partnereik továbbra sem szerezték be a személyszállításhoz szükséges összes vizsgát.

A lapnak egy sofőr azt mesélte, hogy nem tudja folytatni a munkát az Ubernél, mivel leghamarabb szeptember végére kaphat időpontot a vizsga letételére. Az információt más sofőr is megerősítette a Napi.hu-nak, ő azt emelte ki, hogy a cég több időpontot is adott a sofőrjeinek a vizsgák teljesítésére, ám hétfőtől már inkább a letiltás mellett döntött.

Az Uber nem cáfolt

A lap az Ubert is megkérdezte: a cég nem cáfolta az értesülést, mindössze annyit közöltek, hogy: "ahogy már többször elmondtuk, csak olyan alvállalkozó sofőrök használhatják az Uber rendszerét, akik rendelkeznek személyszállítói engedéllyel és az autójukat személyszállításra levizsgáztatta a közlekedési hatóság. Ebből is látszik, hogy az Uber és autóspartnerei szabálykövetők. Azokat az érdeklődőket, akik jelenleg nem rendelkeznek minden szükséges engedéllyel, információval és tanácsokkal is segítjük, hogy ezeket hogyan tudják a lehető leghamarabb beszerezni."

Nemrég tette közzé az Európai Bizottság a sharing economy-ra épülő vállalkozásokra vonatkozó ajánlásait. Eszerint többek közt a magánszállásokat kínáló Airbnb és a fuvarszervező Uber betiltása kizárólag a legvégső esetben helyénvaló. Az intézmény fontosnak nevezte a megosztás alapú szolgáltatásokra vonatkozó adószabályok alkalmazásának egyszerűsítését és pontosítását is.

A versenyhivatal szerint 

Miután az ajánlások napvilágot láttak, a Napi.hu megkereste a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy ő hogyan látja a sharing economy térnyerését. A GVH szerint az Uber hazai jelenlétének lehet versenyfokozó és -élénkítő hatása, ebből adódóan verseny szempontból előnyös lehet ugyan, azonban a megfelelő szabályozás hiányában felvethet problémákat, figyelemmel a taxival végzett személyszállítási szolgáltatásokat végzők és az Uber szolgáltatást nyújtók közötti egyenlőtlen feltételekre.

A GVH válaszában kiemelte azt is, hogy

szerintük aggályos a fix tarifa, mivel az korlátozza a gazdasági versenyt a taxizási szolgáltatók budapesti piacán, de hátrányos az a szolgáltatásokat igénybe vevők szempontjából is.

A GVH szerint bár az uniós agendában található megközelítés összességében hasznos lehet a fogyasztók szempontjából, ám idő előttinek tartja, hogy általános jellegű álláspontot adjon ki a sharing economy és a "hagyományos" gazdasági szereplők kapcsolatáról.

Nem minden országban voltak ennyire visszafogottak a versenyhivatalok, Spanyolországban például, ahol az Uber nemrég újraindult, a Nemzeti Versenybizottság egyenesen beperelte a kormányt a személyszállítási piac korlátozása miatt. Lengyelországban pedig a Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hatóság nemcsak elutasította a taxis vállalatok panaszát, hanem kijelentette: "a szabályozást az Uberhez hasonló innovatív, modern megoldásokhoz kell igazítani annak érdekében, hogy az utasok és általában a személyszállítási ágazat részesüljön a piaci verseny teremtette előnyökből."