Ennél elegánsabban nem is reagálhatott volna az NFM az Uber kivonulására

HUS 5040
2016.07.13. 13:11

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést - így kommentálta a kormány, hogy az Uber felfüggeszti szolgáltatását Magyarországon, mert nem tudja felvenni a kesztyűt a kicsinálására hozott törvénnyel.

A közleményben az áll: a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek.

Az NFM emellett

  • adóelkerüléssel
  • a magyar jogszabályok semmibevételével
  • engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységgel
  • és törvénytelen versenyelőnyszerzéssel

vádolta meg a céget. 

  Azt állítják, a magyar kormány és a parlament számos intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét törvényes keretek közé terelje. Az Uber döntése viszont szerintük azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést.

Az Uber magyarországi vezetése a felfüggesztést követően adott interjúban ezzel szemben azt állította, ők szerették volna törvényessé, szabályozottá tenni bizniszüket, de a kormány ebben nem volt partner.

A cég azért kénytelen távozni, mert az NFM javaslatára a parlament olyan törvényt fogadott el júniusban, amely alapján szétbírságolhatják és betilthatják a céget. Erről itt írtunk részletesen.

Az mindenesetre érdekes felvetés, hogy az Uber nem akar részt venni a piaci versenyben, hiszen az Uber megjelenése óta sokat bírált budapesti taxisrendelet valójában pont a verseny visszafogásáról, a taxisok profitjának biztosításáról szól. Egyfelől magas fix tarifát állapít meg, másfelől egy sor szabályozással a taxisok számára is drágítja az üzletet.

Az Ubert egyébként valóban sok helyen sokan bírálják munkajogi szempontból, és adóelkerülés vádja is gyakran éri a céget. Ez utóbbi azonban csak részben igaz, az Uber arra hivatkozik, hogy tavaly arányosan magasabb társasági adót fizetett, mint a taxis céget, és sofőrjei is rendesen kell hogy adózzanak. Ugyanakkor mint minden más világcég, az Uber is szeret adót optimalizálni és -kerülni.