A kormány nem akarja kinyírni a telekocsit, de mégis ki fogja?
További Gazdaság cikkek
- Két embernek megvan az új szerencsenapja: 60 millió euró talált gazdára kedd este
- Szijjártó Péter a kínai autógyártás egyik zászlóshajójánál járt
- Hiába alacsony a kamat, alig fogynak a lakossági állampapírok
- Varga Mihály: Felkészültünk arra, hogy megtervezzük az Európai Unió költségvetését
- Újabb részleteket ismertettek az otthonfelújítási támogatásról
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben reagált azokra a hírekre, miszerint a közösségi taxizás, azaz az Uber ellehetetlenítése után a telekocsi-szolgáltatást is ki akarják nyírni. Ugyanakkor maga a közlemény sem tisztázta igazán a képet, hiszen az is kiolvasható belőle, hogy békén hagyják a telekocsizókat, meg az is, hogy nem.
Az NFM ugyanis úgy fogalmaz, hogy
a kormánynak nem áll szándékában a szívességi alapú személyszállítási tevékenység ellehetetlenítése, azonban minden piaci szereplőtől elvárja a hatályos jogszabályoknak való megfelelést.
A minisztérium egyúttal megerősítette, hogy egy nyári kormánydöntésnek megfelelően a közeljövőben célzott ellenőrzési csoportot hoznak létre, többek között az engedély nélkül tevékenykedő taxisok és egyéb szolgáltatók hatékonyabb ellenőrzése érdekében.
Ugyanakkor a minisztériumtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ez az ellenőrzési csoport nem elsősorban a személyszállítással, és különösen nem kifejezetten a telekocsizással fog foglalkozni. A fő feladatuk az árufuvarozással, illetve hivatásos személyszállítással kapcsolatos szabályok betartásának ellenrőzése lesz.
Az NFM közleményében emellett azt írta, hogy folyamatosan vizsgálja a személygépkocsis személyszállítási piac jogszabályi környezetét, és
Ez tehát a deduktív logika alapján azt jelenti, hogy most nem liberalizált az útiköltség megosztásán alapuló szolgáltatás, ergo rájuk is le kellene hogy csapjanak az ellenőrök.
A minisztériumi tájékoztatás szerint az a céljuk hogy a szabályozásban megjelenjen egyértelműen a telekocsi fogalma: legyen világos jogszabályi definíciója és kerüljön külön elbírálás alá. Viszont a jelenlegi helyzetben, bár önhibájukon kívül, de
ezek a szolgáltatások, hiszen még nincs külön rájuk vonatkozó jogi szabályozás.
A kérdésről mindazonáltal az előző nap Prácser Attila, a legnépszerűbb magyar telekocsi-szolgáltató, az Oszkár alapítója azt mondta, szerinte nem célja a kormánynak a telekocsizás ellehetetlenítése, hanem a hatékonyabb ellenőrzés, és a tiszta viszonyok kikényszerítését akarják elérni.
Prácser szerint
- a klasszikus telekocsizók nem tartoznak a hivatásosan, profitszerzés célból személyt szállítók közé (akiket a hatóságnak ellenőriznie kell).
- Az üzletszerűség kitétele egyértelműen megjelenik a szabályozásban,
- és az eddigi tapasztalataink alapján a hátósági ellenőrzéseknél mindig az volt a cél, hogy az üzletszerűséget vizsgálják.
Hasonló közleményt kaptunk egy másik szolgáltatótól, a BlaBlaCartól, szerintük
- a kormányhatározat elsősorban a rövid távolságon, megrendelés-alapú személytaxi jellegű szolgáltatók,
- a személytaxi szolgáltatók,
- illetve az áruforgalmazói tevékenységet szolgáltatók ellenőrzésére vonatkozik.
Az ő értelmezésük szerint "a szövegkörnyezetből egyértelműen kiderül, hogy a BlaBlaCar telekocsi közösség tagjait nem fogja az ellenőrző csoport büntetéssel sújtani, mivel közös utazásaik folyamán nem realizálnak profitot, hanem kizárólag a költségeiket osztják meg egymással."
Tehát a cégek szerint a telekocsizóknak nincs mitől tartaniuk, bár látszólag a kormány álláspontja árnyaltabb a kérdésben.