Nyakunkon az újabb aszfaltügy?

2016.09.16. 08:43

Már minden tagország hozzájárult, hogy az Európai Bizottság feloldja a 2007–2013 közötti útépítésekhez nyújtott uniós támogatások kifizetésének megszakítását, mégsem indult meg a pénzáram Budapestre. A Világgazdaság brüsszeli forrásból úgy értesült, hogy közvetlenül az átutalás előtt robbant a bomba: a már lezárult aszfaltügy után újabb hasonló eset híre érkezett Brüsszelbe.

A lap szerint a regionális biztos leállította a kifizetést, és részletes indoklást kért a Miniszterelnökségtől, ezúttal a 2014–2020 közötti időszak közbeszerzési metódusáról. Az aszfaltkeverőügy kapcsán korábban mintegy 500 milliárd forintnyi beragadt támogatásról volt szó, a brüsszeli forrás most mintegy 700 millió euró átutalásának megakadását jelezte.

A 2014–2020-as támogatási ciklus útépítési pályázataiban a bírálati szempontok közé bevették a környezetterhelési értéket, ami a minél kisebb szén-monoxid-kibocsátást díjazza. Ezzel a módszerrel a Közgép 10,4 milliárdos ajánlata sem volt elég ahhoz, hogy megelőzze a 14,8 milliárdért ajánlkozó Strabag–Hódút párost. Egy fő elemnek, az aszfalt szállítási távolságának köszönhetően ugyanis ez 20 százalékos súlyszámmal került a szempontok közé.

A legalacsonyabb árral szemben a környezettudatos megközelítés preferálását az uniós irányelvek is előírják, ezzel nincs gond. Brüsszelben azon állítólag akadtak fenn, hogy ennek az elvnek az alkalmazása is diszkriminatívra sikeredett: a feltételek közé csak az aszfalt szállítási távolsága került be, semmilyen más, az útépítéshez használt anyag mozgatása nem volt szempont. Így nyerésre annak van esélye, aki az építkezéshez a legközelebb rendelkezik aszfaltkeverővel. A végeredmény pedig lehet az, hogy

kétszer egysávos út kilométerenként 3 milliárd forintért, vagyis autópályaárban épül.

A VG információi szerint azt vizsgálják Brüsszelben, „visszaesőnek” számít-e Magyarország, és ha igen, az előző ciklus támogatását vissza lehet-e tartani az új ciklusban ismétlődő hasonló probléma miatt. 

Lázár János júniusban bejelentette, hogy az 2007-2013-as ciklusból származó aszfaltügyben megállapodás született, és Magyarország 48 milliárd forint büntetéssel megússza az aszfaltkeverős kalandot. A napokban a DK azonban azt közölte Corina Cretu uniós biztosra hivatkozva, hogy Brüsszel ennél lényegesen többet, 573 millió eurót, mintegy 180 milliárd forintot tart vissza.