Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

50 milliós bírság járt a gyerekvitamin miatt

2016.10.04. 16:41

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 50 millió forint bírságot szabott ki a Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft.-re, mert a hivatal szerint a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő készítménye népszerűsítésekor.

A GVH keddi közleménye szerint a reklámok azt üzenték a fogyasztóknak, hogy a vitaminkészítmény helyettesíti a változatos étrendet, azaz nem baj, ha egy gyermek nem táplálkozik egészségesen és kiegyensúlyozottan, a szülő azzal is biztosíthatja a gyerek megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelét, ha Multi-tabs Multi Kid tablettákat töm bele.

A GVH szerint a Pfizer ezzel megalapozatlan egészségre vonatkozó állítást tett hirdetéseiben, és nem tett eleget maradéktalanul az élelmiszerekre vonatkozó speciális ágazati szabályoknak, így megsértette a szakmai gondosság követelményét is.

A vállalkozás ugyan apró betűvel megjelenítette a kötelezően feltüntetendő tájékoztatást is, hogy "egyetlen étrend-kiegészítő, így a Multi-tabs Multi Kid sem helyettesítheti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot", a reklámokban megjelenő főüzenet azonban ezzel ellentétes volt.    

A hivatal a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás módosította kereskedelmi gyakorlatát, nagyobb betűvel írta ki az apróbetűs tájékoztatást és szórólapjaira kiegészítő információkat is tartalmazott. Súlyosító körülmény volt viszont, hogy a jogsértő gyakorlat hosszabb ideig tartott és sok fogyasztót ért el a célcsoporton belül.

Vitatja a döntést a Pfizer

A Pfizer MTI megkeresésére közölte: vitatja és megalapozatlannak tartja a GVH döntését, és bírósághoz fordul jogorvoslatért.  A cég szerint a Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő reklámja nem jogszabálysértő, nem kritizálta a társadalmilag és szakmailag elfogadott táplálkozási alapelveket, ezért volt a reklámban folyamatosan látható az a felirat, amely felhívja a figyelmet, hogy a készítmény nem helyettesíti a kiegyensúlyozott étrendet. 

A cég úgy véli, a reklámokban alkalmazott humor, "a fogyasztók széles köre számára ismert helyzetek karikírozott bemutatása a kommunikáció egy olyan eszköze, amely nemcsak figyelemfelkeltő, de edukatív hatással is bír".