Csokiban és szeszben fuldoklunk decemberben

2016.12.26. 09:02 Módosítva: 2016.12.29. 09:48
Nem újdonság, hogy decemberben mennybe mennek a kereskedők, mivel elképesztő mennyiségű cuccot vásárolunk ilyenkor az összesűrűsödő ünnepek alkalmából. Persze a legnagyobbat a Húsvét utáni második számú keresztény ünnep nyomja a latba mind ételek, mind tárgyak szempontjából, de bizonyos dolgok éves fogyásán az is durván meglátszana, ha egyszer csak eltörölnék a Mikulást és az év utolsó nagy lerészegedését. Összegyűjtöttük a leginkább az ünnepektől függő termékeket az élelmiszerpiacról.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség az eddigi idei forgalom alapján úgy számol , hogy decemberben legalább 90-95 milliárd forinttal költünk többet élelmiszerekre, mint egy átlagos hónapban. Ez a pénz azonban nem egyenlő arányban oszlik meg, bizonyos dolgokból olyan sokat veszünk az év végén, hogy az éves forgalom arányosnál sokkal nagyobb részét teszi ki az ünnepek alatti fogyasztás. 

Ha máskor nem is, de karácsonykor halazunk

Már mindenkinek a könyökén jön ki az a tény, hogy a magyarok mennyire nem esznek halat, de sajnos most is el kell ismételnünk: a magyarok baromi kevés halat esznek nemzetközi összehasonlításban, pedig számos kutatás igazolja a halfogyasztás jótékony hatásait a húséhoz képest. A magyar halfogyasztás béka segge alatt tartózkodásából következik, hogy az éves volumen jelentékeny részét teszi ki a december, mivel karácsonykor viszont valami okból hagyománya van a halászlének és a rántott harcsának. 

Az év utolsó hónapja oly mértékben felülteljesít halszempontból, hogy a GfK adatai szerint 2014-ben és 2015-ben is a teljes fogyasztás pénzben kifejezett hányadának 37 százaléka decemberre esett. Az átlagmagyar egyébként 5,1 kiló halat evett tavaly. A halról, annak származásáról és fogyasztási szokásainkról ebben a cikkünkben olvashat igazán részletesen.

A csokimikulás mindent visz

A hallal ellentétben az édességet a legtöbb ember imádja és fogyasztja egész évben, de épp ezért ajándéknak is ideális, szóval év végi fogyása jóval felülmúlja a korábbi hónapokét. A bolti édességek nem romlandók, az emberek már korábban elkezdhetik a beszerzésüket, ezért ezeknél a november-decemberi forgalmat együtt érdemes nézni.

A Nielsen adatai szerint 3,4 milliárd forintért 656 tonna édes ajándékot vásároltunk tavaly Mikulásra, ami minden eddigi rekordot megdöntött, és ebben ugye a szaloncukor még nincs is benne. December 6-ára természetesen legjobban mindig a hagyományos csokimikulás fogy, tavaly ebből mintegy 432 tonnányit adtak el több mint 2 milliárd forint értékben. Így az Mikulásos édességpiacból 63 százalékkal részesedett a Mikulás maga, a hóember, szarvas, krampusz, stb. pedig összesen 10 százalékot tett ki. A Mikulás utáni második legnagyobb rész a hagyományos ajándékcsomagra jutott tavaly, ez alatt a piackutatók egy átlátszó zacskóban pár darab csokoládéfigurát értenek.

A jellegzetesen magyar szaloncukorból nagyjából 6 milliárdért vásároltak tavaly az emberek, az összes év végi ünnepkörhöz kapcsolódó édességforgalom pedig közel 10 milliárd forintot tett ki másfél hónap alatt. Nemcsak hogy rengeteg édesség fogy az év végén, de ráadásul egyre növekszik a mennyiség, 2015-ben az ünnepi édes termékek eladása 7 százalékkal haladta meg az előző évi volumentCsokiba.

Lassan felzárkózik a ponty mellé a lúd

Bár a Márton-nap novemberre esik, meglepő módon a december is kiemelkedő libavásárlás szempontjából. A Gfk adatai szerint 2015-ben az éves libafogyasztás 21 százaléka történt decemberben 2015-ben.

Ennél is különösebb, hogy a decemberi libaevés hatalmasat ugrott egy év alatt, 11 százalékpontot 2014-hez képest, ami arról tanúskodik, hogy a liba kezd a halhoz hasonlóan népszerűvé válni az ünnepi asztalon, és az emberek meg tudják fizetni a drágább húst.

Ropinemzet vagyunk

A téli ünnepek igazi szezonnak számítanak a sós snackek piacán is. A Chió gyártójának felmérése szerint chips-ből egyharmadával több fogy a nyári hónapokhoz képest, a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, 50 százalékkal ugrik meg karácsonyi-szilveszteri időszakban. Összességében a teljes éves magyar sós snack termelés hatoda, 5 ezer tonna decemberben fogy el az üzletekben.

Érdekesség, hogy Magyarországon az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki a rágcsapiacból a burgonyachips, helyette jóval nagyobbat a lisztből sütött snack (sóspálcika, perec, kréker). Egy főre eső chips-fogyasztásban a 24. helyen állunk a vizsgált 29 európai ország listáján; ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen vagyunk.

Örök barátunk az év utolsó lerészegedésekor

November-decemberben súlyosan megugrik a szilveszteri buli elmaradhatatlan kelléke, a virsli kiskereskedelmi forgalma. Például tavaly az év utolsó két hónapja során értékben is, mennyiségben is 11 százalékkal többet adtak el a boltok (hentes szaküzletek nélkül), mint előtte szeptember-október folyamán a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.

Ha az ünnepi időszakot nézzük, a fogyasztók több mint 6 milliárd forintot költöttek az 5,5 ezer tonna megvásárolt virslire múlt év november-decemberben. Ez 5 százalékkal több, mint egy évvel korábban, vagyis a többi vizsgált termékhez hasonlóan ezen a piacon is növekedés tapasztalható. Az éves virslifogyasztás negyede-ötöde esik az ünnepek idejére a mérések szerint. 

Túlságosan ünnepi a pezsgő a magyaroknak

A pezsgő még a halnál is szezonálisabb termék Magyarországon. Ha nem lenne karácsony és szilveszter (de főleg az utóbbi), akkor a tavalyi számokat alapul véve a pezsgőgyártók gyakorlatilag becsukhatnák a boltot. 2016-ban pénzben kifejezve az egész éves eladás 47 százalékát realizálták a kiskereskedelemben decemberben. Ennél is durvább adatokat mutat a mennyiségi alapú statisztika, ami szerint a 22 millió palackos éves fogyasztás 80 százaléka december 24-én és 31-én történik.

A többi ünnepi termékkel ellentétben a pezsgőfogyasztás nem nő hazánkban: míg más országokban 2 százalékkal több pezsgőt isznak évről évre, Magyarországon ugyanilyen mértékű csökkenést mérnek, 1,3 millió fogyasztót vesztett az iparág egy évtized alatt. Piackutatások szerint a visszaesés okai között szerepel például, hogy a magyar fogyasztók túlzottan ünnepi italnak tartják a pezsgőt, illetve hogy valamiért az embereknek eszükbe sem jut, hogy egy családi vacsorához pezsgőt vegyenek.

Az alkoholok közül viszont nem csak a pezsgő fogy az ünnepekkor jobban, hanem gyakorlatilag minden alkoholos ital, különös tekintettel a töményekre. Az éves töményeladás 15-20 százalékára ebben a pár hétben kerül sor - részben nyilván azért van, mert a márkás szeszek kb. annyira népszerű ajándékok a férfiak számára, mint a csoki a gyerekeknél, másrészt viszont a szilveszteri buli is hozzáteszi a magáét, és az is valószínű, hogy sokan csak felesezéssel bírják elviselni a családot nagy dózisban.