Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Állami pénz mehet Orbán Disneylandjébe

2017.02.07. 13:32

Uniós forrás helyett költségvetési pénzből épülhet tovább a felcsúti kisvasút, írja a Népszava. Ez nem is lenne csoda, ugyanis az uniós pénzosztás gyenge kontrolljának egyik állatorvosi lova lehet a magyar miniszterelnök szülőfalujába épített, tökéletesen értelmetlen kisvasút.   

A kormány decemberben döntött úgy, hogy más kisvasutakat is felturbóz, és erre a célra ötmilliárdot különít el. A meglévő kisvasutakat azonban főleg felújítani kell.

Véletlenül se támadja a beruházást!

A kisvasút ötletéről 2013 tavasza óta lehetett tudni, de a Puskás Akadémia tájékoztatása szerint a tervet már „évek óta dédelgették”. Majd Orbán 2015 őszén bejelentette: ha támadják a kisvasútját, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig. A kiírás nem sokkal később meg is jelent a Közbeszerzési Értesítőben. Majd azzal fenyegetett a miniszterelnök, hogy ha továbbra is támadják a kisvasutat, akkor Lovasberényig fogja meghosszabbíttatni.

Ettől függetlenül Orbánék kisvasútjának bővítése Bicske és Etyek felé sem került le a napirendről Lázár szerint. Mivel a helyiek tiltakoztak, és nem akarták eladni a telkeiket a kisvasútnak, egy időre sikerült megakasztaniuk a gépezetet.

A teljes bővítésre nagyjából 9 milliárdot terveztek, ebből a Bicske felé menő szakasz a jóval kisebb rész – első körben erről lehet szó. Az egész projekt kormányzati főnökének tavaly nyáron megtették Révész Máriuszt, az ő hivatalos tisztsége egyébként „a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztosé”.

A felcsúti kisvasút legfeltűnőbb problémája, hogy semmi értelme, és a bővítéssel sem igazán lehet menteni a helyzetet. Korábban legalábbis a Speciálterv 25 millióért készíthetett már egy megvalósíthatósági tanulmányt is. Eszerint évi 29 milliós veszteséget fog termelni a kibővített kisvasút is.

Ráadásul így is el fogja kerülni a potenciális turisztikai célpontokat: a nagy etyeki filmstúdiókat és a göböljárási tavakat. De az sem sokat segítene a helyzeten, ha a Bicske és Etyek vagy Alcsútdoboz között buszozókat át tudnák terelni a kisvasútra, a tanulmány szerint ugyanis mindössze 110 utas közlekedik ezen a vonalon naponta.

A soha semmilyen fejlesztési tervben fel sem merülő felcsúti kisvasút azért épülhetett meg bármiféle megvalósíthatósági tanulmány, üzleti modell vagy épkézláb cél nélkül, mert az egészet 2013-ban átminősítették kiemelt projektté, és így nem kellett megindokolni, hogy miért éri meg a beruházás.