Teréz
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

A startup, ami egy évre rövidítené és ingyenessé tenné a felsőoktatást

miss
2017.06.28. 13:17
A MissionU szerint egyéves képzéseik elérik a legnívósabb egyetemek oktatási színvonalát, a kritikusok szerint viszont a startup nehezen felhasználható tudást ad. A programban részt vevők csak akkor fizetnek, ha már jól kereső pozícióban dolgoznak a kurzus elvégzése után.

Az amerikai startup-kultúra nem tartja túl sokra a felsőoktatást, a szakma sok legendája, köztük Steve Jobs és Elon Musk is az egyetemről való kiesésük után értek el óriási sikereket. A szakmai tudást a diplománál többre értékelő világ legújabb terméke a MissionU nevű startup, ami pontosan ezt ajánlja a fiataloknak: hosszadalmas egyetemi képzés helyett gyorsan megszerezhető, praktikus tudást.

Hogy is néz ki a módszerük? A MissionU egy egyéves, adatelemzésre és üzleti intelligenciára fókuszáló képzést ajánl, amely a lexikális tudás helyett projektmunkákra építkezik. A tanári karba a Stanfordról, a Harvardról, és az MIT-ről is szereztek szakembereket. A kurzusnak előre fizetendő költsége nincs, az azt elvégzők viszont első három évi fizetésük 15 százalékával tartoznak a cégnek, de csak abban az esetben, ha legalább évi 50 000 dollárt (kb. 13 millió 600 ezer forintot) keresnek. (Hasonló megoldások Magyarországon is terjednek.)

A MissonU kurzusa egy háromnapos alapozó workshoppal indít, ami a készségfejlesztésre koncentrál. Ezután egy felfedező-fázis következik, ahol a diákok kipróbálják magukat különböző projektekben, és eldöntik, hogy a harmadik, specializációs fázisban milyen témákba szeretnék mélyebben beleásni magukat. Ezen, a szervezők által legkihívóbbnak tartott rész után a diákok gyakornokként megtapasztalják az igazi munkakörnyezetet is a programot támogató partnercégek jóvoltából. Az utolsó hat hét az interjús- és álláskereső-képességek fejlesztésével folyik.

"Nem minden diák számára vagyunk a legjobb választás, de nagyon sok fiatal él ebben az országban, akiknek az egyetem egy nagyon, nagyon rossz választás, és szükségük van egy újfajta irányra" - nyilatkozta Adam Braun CEO a CNBC-nek.

Braun 2008-ban futott be a 25 dollárból alapított Pencils of Promise nevű nonprofit cégével, ami az elmúlt kilenc évben több, mint négyszáz iskolát épített fejlődő világbéli országokban. Saját bevallása szerint legújabb vállalkozásához felesége, Tehillah tortúrája adta az ihletet, aki az egyetemről való kibukása után évekig küzdött, hogy ki tudja fizetni 100.000 dolláros (27 millió forintos) diákhiteles tartozását.

“Szemtanúja voltam annak a személyes, szakmai, és érzelmi kárnak, amit ez az adósság okozott annak az embernek, aki a legfontosabb számomra” - mondta Braun.

Az ő feleségéhez hasonló esetek egyáltalán nem egyediek a tengerentúlon, ahol a National Student Clearinghouse felmérése szerint az egyetemi képzést megkezdők mindössze harmada diplomázik le határidőn belül ugyanabban az intézményben, ahol a tanulmányait kezdte. A Forbes információi szerint 2017 elejére összesen 1,3 billió dollár halmozódott fel kifizetetlen diákhitel adósságokban. Az efféle környezetben a MissionU-ba való jelentkezés reális alternatíva lehet nagyon sok fiatalnak.

A programba való jelentkezés első fordulója online történik, ahol az iskolai átlag és a teszteredmények helyett a pályázó személyiségre és gondolatvilágára koncentrálnak. Ezután jön két problémamegoldó-készséget tesztelő forduló, ahol először egyedül, majd csapatban kell a jelentkezőknek a tantervhez kapcsolódó kihívásokat megoldani. A jelentkezési folyamat egy személyes interjúval zárul. A szeptemberben induló első évfolyamba csupán 25 diákot vettek fel, az összes jelentkezőnek mindössze 1 százalékát.

A startup emelett sok presztízzsel rendelkező üzleti partnerrel is rendelkezik, köztük a Spotify-jal és a Lyft-tel, akik a kurzusanyagok összeállításában való segítség mellett elhelyezkedési lehetőséget is biztosítanak a végzettek egy részének.

A MissionU vegyes és heves reakciókat váltott ki akadémiai körökben. Volt, ahol üdvözölték a frissnek tartott alternatívát, míg mások kifogásolták a humán tárgyak hiányát, illetve kifejezték aggodalmukat, mely szerint a hivatalos akkreditáció nélküli intézmény nem lesz képes igazi alternatívaként működni, és fenntartani a képzés alkalmazhatóságáról szóló ígéreteit.