Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

240 milliót fizetett a Figyelőért Schmidt Mária

2017.07.10. 11:35 Módosítva: 2017-07-10 11:35:11

Schmidt Mária, a Terrorháza Múzeum igazgatója és az 56-os emlékév főembere még tavaly decemberben vásárolta meg az addig nagy megbecsülésnek örvendő gazdasági hetilapot, a Figyelőt. Már akkor is terjedt a pletyka, hogy a hetilap annak ellenére lett Orbán Viktor bizalmasáé, hogy Schmidt több más ajánlattevőnél is kevesebbet ajánlott a hetilapért. Most viszont as Magyar Nemzet megírta, hogy 

Schmidt Mária 240 millió forintot fizetett a Figyelőért. 

A hetilap több lépésben került Schmidthez, azt ugyanis először a Investender nevű üzleti tanácsadó cég vette meg, amely rögtön tovább is adta azt a Schmidt tulajdonában lévő K4A Kft.-nek. Az Investender éves beszámolójából derült most ki a pontos összeg is, amely ráfordításként is szerepel a beszámolóban, ami arra utal, hogy ez az összeg csak átment a cégen. Hogy az Investender közbeiktatására mi szükség lehetett, azt nem tudni, mert mire a tranzakció végbe ment, már az egész médiapiac biztosra vette, hogy Schmidthez kerül majd a Figyelő.

Ami a vételárat illeti, az eladó MediaCity Magyarország Kft. vezetője, Varga Miklós korábban arról beszélt, (számokat nem emlegetve), hogy ennél mindenki többet kínált volna a lapért, a Magyar Nemzetnek pedig most egy neve elhallgatását kérő vevő nyilatkozta, hogy ennél többet adott volna az 1957-ben alapított, hetente úgy 7000-7500 számot eladó hetilapért.

A 240 millió forintos vételár „normál” üzleti mutatószámok alapján amúgy egyáltalán nem lenne alacsony, hiszen a Figyelő brand önállóan amolyan nullás, plusz-nullás vállalkozásnak tűnt. A vásárlási folyamat során végig arra lehetett számítani, hogy a lap 200-300 millió közötti összegért fog elkelni. Természetesen pontosan nehéz szétszálazni egy olyan brand profit-termelő képességét, amely a több lappal (IPM, Családi Lap, Motorrevű, Digitális Fotó, Chip Magazin) is rendelkező MediaCity-cégen belül közös vállalat-irányítás alatt működött, hiszen a nyereségesség nagyban függ a költségek allokálásától. A MediaCity kiadó, a többi lappal a Figyelő nélkül folytatta működését, de mivel a Figyelő leválása óta még nem volt önálló üzleti éve, így a megmaradt cég jövedelmezőségét nehéz lenne megbecsülni.

Varga Miklós MediaCity Magyarország Kft. nevű kiadója 2011 májusában vette meg a Figyelőt. Ennél a még tisztán piaci tranzakciónál az ár nem volt nyilvános, de a most kiderített 240 millió forintnál alacsonyabb tranzakciós árról szóltak a pletykák, igaz a cégre jelentkező másik két vevő akkor 100 millió forintnál is kevesebbet ajánlott a lapért.  A Mediacity állítólag 100 és 200 millió forint körül fizetett akkor. Az azóta eltelt 5 évben a Figyelő példányszáma valamivel csökkent, viszont a lap által képviselt objektív, független, minőségi gazdasági újságírás beárazható értékké vált a politizált és polarizált magyar médiatérben. 

Azóta persze már beépült a kormányközeli médiagépezetbe, főleg miután Schmidt Mária először egy L Simon Lászlóból és a Habonnyal közös céget is vivő századvéges Lánczi Tamásból álló szerkesztői bizottságot nevezett ki a lap élére, hogy aztán a médiában azelőtt nem sok tapasztalatot szerző Lánczi Tamást főszerkesztőnek nevezze ki. Azóta a legtöbb korábban ott dolgozó újságíró elment a laptól, az előfizetők 17 százalékát pedig elvesztette a Figyelő.