Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Mindenkire jut egy mobil a Földön, de az emberiség fele még soha nem telefonált

DEBRE20130218018
2017.07.10. 08:29
Tőzsdére lépett a Digi távközlési cég Romániában, de vajon van-e még növekedés a kelet-közép-európai piacon?

Megjelent a Bukaresti Értéktőzsdén a Digi, ez a Magyarországon is jelentős távközlési cég. A debütálás közepesre sikeredett, a papírok elkeltek, igazán komoly méretű társaság jelent meg a parketten, de az árfolyam azóta küszködik és a céget korrupciós ügyben is vizslatják.

A börzén mindig mindenki a növekedési sztorikat keresi. De vajon van-e még a távközlésben, a mobilban, az adatforgalomban, a kábeltévében növekedés, hiszen úgy tűnik, mintha már mindenkinek a kezében ott lennének a kütyük, és nyomogatjuk is őket rendesen?

Két érdekes adat

Kezdjük jó messziről! Nemrég olvastam két adatot és máig nem tudom, hogy ezek összeérhetnek-e a valóságban.

Az egyik szerint

a világon ma körülbelül ugyanannyi mobil-előfizetés van, mint ahány ember. 7 milliárd – 7 milliárd.

Egy újabb érdekes adat – hangzana el a Holló Színház ismert jelenetében. De ha ideírjuk a másik érdekes adatot is, akkor már tényleg izgalmas lesz,  hogy a kettő mégis miként jöhet ki egyszerre?

A másik szerint ugyanis

a bolygón ma élő emberek 60 százaléka még életében nem telefonált. 

7 milliárd mobil

A világ 7 milliárd mobiltelefonjáról pontos statisztikák vannak. Észak-Koreában és Kubában nem sok mobil van, ebben a két országban a lakosság 10-15 százalékára jut mobiltelefon. Ám a két kommunista államot leszámítva, a mobilhálózat mindenhol a világon a lakossággal nagyjából azonos létszámmal megy, sőt, egyes északi országokban, Finnországban (éljen a Nokia), vagy Litvániában sokkal több a telefon, mint az ember.

De a másik adatot is komoly helyen, Bernard Lieter és Stephen Belgin „Új pénz egy új világnak” című gazdasági szakkönyvében olvastam. Hogy jöhet ki? Vannak persze mindenhol kicsi gyerekek, 3-4 éves korig talán sokan még nem telefonáltak. Gondolom India, Kína, vagy Fekete-Afrika vidéki lakossága is nagyrészt beleeshet a „nem-telefonálók” állítólagos többségébe, de azért mégis meglepő a két adat együtt.

Igaz, ha belegondolunk, hogy most a feltöltős kártyák adategyeztetése során a 4 millió kártyából csak 2,7 millió kártyánál történt meg az egyeztetés, az arra utal, hogy körülbelül 1,3 millió kártya már nem volt élő, csak amolyan második-harmadik kártyája lehetett az adott felhasználónak.

De akár onnan is el lehet indulni a gondolkodásban, hogy egy kiválasztott felhasználó (például jómagam) hány élő előfizetésért felelhetek egy személyben, céges, saját, feltöltős, csak internetezésre használt, már kidobott, satöbbi. 5-6 előfizetési számot csak én magam biztosan lefoglaltam.

Románia hasít

Na de térjünk vissza az eredeti témánkhoz lehet-e még Kelet-Közép-Európában távközlési növekedési sztorit felmutatni? Nemrég az elsősorban a román és magyar távközlési piacon sikeres Digi megpróbálta, és még mindig jelentős növekedési terveit prezentálva a tőzsdére lépett.

Mint mondtuk, nem sikertelenül, de nem is túl sikeresen. Vagyis a kibocsátás során nagy volt az érdeklődés, jól ment a lakossági eladás és az intézményeknél is komoly volt a kereslet. Ugyanakkor a részvény nem hasít. Egy ideig felfelé ment az ár, a bevezetéshez képest tíz százalékot erősödött, egészen 43,5 lejig, de azóta már 40 lej alatt kereskednek a papírokkal. Mi történhetett?

Amiben bízhatunk

Kezdjük a pozitívumokkal!

Az mindenképpen örömhír, hogy egy újabb nagy cég jelent meg a román tőzsdén

– vélte Gyurcsik Attila, az Accorde Alapkezelő vezetője (a Concorde-csoporthoz tartozó cégnek kifejezetten román részvényekre szakosodott alapja is működik.). A következő nagy ígéret az, hogy Románia gazdasága, a GDP-adatok alapján az egész uniós legjobban növekedő nemzetgazdasága. Ha nő a GDP, akkor ezzel arányosan, de akár ehhez képest hatványozottan nőhet a távközlési szolgáltatások igénybevétele és ezen ki más nyerhetne, mint a legkedvezőbb ár/érték arányú ajánlat?

A Digi Romániában is az olcsó szolgáltatók közé tartozik.

Maradva a kedvező feltételeknél, a román operáció egyre értékesebb, a Digi nemrég befejezte a saját mobilhálózat kiépítését (eddig a többiektől, az Orange, Vodafone, Telekom Romania hármasától bérelt infrastruktúrát). Ennek megvan az az előnye, hogy jobb eredményesség várható.

Az már sokkal billegőbb megítélésű üzleti döntés, hogy van-e értelme Magyarországon is egy negyedik mobilhálózatot kiépíteni. Mi azt tapasztaltuk, hogy az elemzők nem rajonganak ezért az ötletért, abban kevésbé sejlik fel az üzlet, ha a jó minőségű három hálózat mellé egy negyedik is felépülne.

De akkor miért nem megy jobban?

Ám valamiért a kereskedési dinamika ma még kedvezőtlen. Pedig a kibocsátásban igazán nagy nevek vettek részt, többek között a Citigroup, a Deutsche Bank a BRD-Groupe Societe Generale, a Raiffeisen Bank és a Wood&Company.

Ám ők elsősorban a nagy angolszász alapoknak osztottak részvényt, a kisebb regionális játékosok, illetve a hazai befektetők csak a szándékolt mennyiség töredékét kapták, ami úgy tűnik nem segítette azt, hogy a tőzsdei premier után is maradjanak nagyobb vevők a kereskedési könyvben.

Végül az egyik, a vásárlásból most kimaradó alapkezelő érdekes aspektust említ. A mostani kibocsátásban a Digi TV-t birtokló RCS&RDS telekommunikációs cég alapítója és vezérigazgatója, Teszári Zoltán mellől szálltak ki egyes befektetők, őket cseréli így a rejtőzködő eurómilliárdos alapokra és magánszemélyekre.

„A Digi kibocsátási prospektusa 600 oldalas, szuper-részletes, mindent meg tudunk a cégről, én még is azt mondtam a kollégáimnak, hogy

nem szeretnék részese lenni egy olyan ember vállalkozásának, aki úgy lép a nyilvános piacra, hogy közben a lételeme a zártság, az arctalanság, vagyis minden, ami a transzparencia ellentéte.

- mondta a szakember.

Végül nyilván az sem segíthette a kibocsátást és a részvény szárnyalását, hogy a Digi korrupciós ügybe is keveredett, a román focibajnokság közvetítési jogaival kapcsolatban merült fel ilyen gyanú.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?