Túlsúlyos teherautókra vadásznak az új csodafegyverrel

D  MI20150512006
2017.09.20. 08:27

A keddi naptól élesben is működni kezdett a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm), de egyelőre még csak figyelmeztetést kapnak a túlsúlyos teherautók. A rendszer 89 mérési ponton, az útba süllyesztett érzékelők segítségével méri a járművek tengelyterhelését és össztömegét akár mozgás közben is.

A tsm-rendszer tesztüzemmódban már március 31-e óta működik, kedden indult a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő fázis. A következő hónapokban azonban még nem bírságot, csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak, a bírságolás a tervek szerint januártól kezdődik.

A rendszer 20 tonna felett aktiválódik és azokra a tehergépjárművekre és buszokra utazik, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben szereplő adatokat.

A fuvarozói érdekképviseletek a Magyar Időknek azt nyilatkozták, hogy szerintük még van mit csiszolni a rendszeren. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a tesztelés során kiderült, hogy a folyékony árut szállító kamionok más tengelynyomást produkáltak álló helyzetben a hagyományos fix mérlegen, mint haladás, különösen pedig fékezés, illetve gyorsítás közben a burkolatba épített érzékelőkön.

Az is fontos kérdés szerintük, hogy az objektív felelősség alapján automatikusan kiszabott bírságok esetében lesz-e lehetőség bizonyos tűréshatárok érvényesítésére, hiszen nem mindegy, hogy az adott teherautón a rakomány tömege egy kilóval vagy két tonnával haladja meg a megengedett mértéket.

Az egész rendszerre egyébként a minisztérium szerint azért volt szükség, mert a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben.

Borítókép:  Mihádák Zoltán / MTI