Kiperelték a felcsúti kisvasút uniós pályázatát

2017.10.10. 17:41

Az Átlátszó végül nagy nehezen kiperelte a felcsúti kisvasút támogatásához kapcsolt dokumentumokat, közzétették, ide kattintva el is éri. Magáról a kisvasút létrejöttéről pedig itt olvashat bővebben.

A turisztikailag kevésbé érdekes nyomvonalon közlekedő kisvasút nem szerepelt soha a kisvasút-fejlesztési terveinkben korábban, de 2013-ban átminősítettük kiemelt projektté, így különösen gördülékenyen kaphatott 600 millió forintnyi uniós támogatást. A kapcsolódó beruházások már inkább a központi költségvetésből mentek.

Az iratokból kiderül, hogy a tulajdonos FUNA (Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány) készített 2015-ben egy megvalósíthatósági tanulmányt. Ebben viszonylag sok mindent ígértek, például:

  • bizonyos mozgó tanösvényt: “amely a kisvasúton kialakított interaktív eszközök segítségével mutatja be a térség természeti és kulturális értékeit, előkészítve az egyes állomásokhoz kapcsolódó tudnivalókat, érdekességeket"
  • külön mobil-applikációt
  • QR-kódos dolgokat és "brei" (de valószínűleg Braille-re gondoltak) - írásos információs táblákat 
  • Facebook-oldalt és külön márkát, szlogennel. Pontosabban "az életre hívott projektre leginkább jellemző, rövid, hangzatos, kézzelfogható tartalommal is rendelkező brand névre és kapcsolódó szlogenre van szüksége. Ilyen lehet: Felcsúti Kisvasút, szlogennel: Felcsúti Kisvasút – ami összeköt MINKET, ezzel is utalva, hogy a (Bicskei) kistérség turisztikailag jelentős pontjait (Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia – Alcsúti Arborétum) köti össze.”

Az külön érdekes, hogy ebben a tanulmányban a megvalósítandó szempontok közt egy sereg dolgot felsorolnak, mint a falusi turizmus erősítése, a kerékpáros turizmus, hagyományőrző civil szervezetek létrejötte, munkahelyteremtés és hasonlók. Egy oldallal később a pedig a tényleges, számon kérhető céloknál csak három dolgot sorolnak fel:

  • 5,7 km felújított vasúti nyomvonal.
  • 1 darab beszerzett mozdony négy vasúti kocsival.
  • Négy darab új munkahely.

Szóval nem mondhatni, hogy agyonvállalták volna magukat Mészáros Lőrincék a 600 millióért.

Furcsa volt még, hogy az egészet a Swietelsky Vasúttechnika építette közbeszerzés nélkül. Meghívtak ugyan három pályázót, de ők alig pár millióval eltérő ajánlatokat adtak, a legolcsóbb épp a Swietelsky lett.

Jól is jött, hogy így semmiképp nem lett családi viszály az egészből, ugyanis a Swietlesky részéről az egyik aláíró Homlok Zsolt ügyvezető igazgató volt, ő szignálta a kivitelezési szerződést a FUNA-val. Homlok Zsoltot 2016 őszén menesztette a Swietelsky. Homlok pedig 2017 nyarán pedig feleségül vette Mészáros Lőrinc kisebbik lányát, Mészáros Ágnest. További elérhető adatok a cikkben