Kiperelték a felcsúti kisvasút uniós pályázatát
További Gazdaság cikkek
- Egymilliárdos keretösszeggel támogatja a kormány a tudomány népszerűsítését
- Megduplázódott a külföldi munkát kereső magyarok száma
- Megszületett a döntés, rendkívüli lépés jöhet az üzemanyagoknál
- Óriási roham jöhet az otthonfelújítási támogatásért, kikerült egy rendkívül fontos előírás
- Az építési szabályokat szigorítaná az elektronikus dokumentációs rendszer
Az Átlátszó végül nagy nehezen kiperelte a felcsúti kisvasút támogatásához kapcsolt dokumentumokat, közzétették, ide kattintva el is éri. Magáról a kisvasút létrejöttéről pedig itt olvashat bővebben.
A turisztikailag kevésbé érdekes nyomvonalon közlekedő kisvasút nem szerepelt soha a kisvasút-fejlesztési terveinkben korábban, de 2013-ban átminősítettük kiemelt projektté, így különösen gördülékenyen kaphatott 600 millió forintnyi uniós támogatást. A kapcsolódó beruházások már inkább a központi költségvetésből mentek.
Az iratokból kiderül, hogy a tulajdonos FUNA (Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány) készített 2015-ben egy megvalósíthatósági tanulmányt. Ebben viszonylag sok mindent ígértek, például:
- bizonyos mozgó tanösvényt: “amely a kisvasúton kialakított interaktív eszközök segítségével mutatja be a térség természeti és kulturális értékeit, előkészítve az egyes állomásokhoz kapcsolódó tudnivalókat, érdekességeket"
- külön mobil-applikációt
- QR-kódos dolgokat és "brei" (de valószínűleg Braille-re gondoltak) - írásos információs táblákat
- Facebook-oldalt és külön márkát, szlogennel. Pontosabban "az életre hívott projektre leginkább jellemző, rövid, hangzatos, kézzelfogható tartalommal is rendelkező brand névre és kapcsolódó szlogenre van szüksége. Ilyen lehet: Felcsúti Kisvasút, szlogennel: Felcsúti Kisvasút – ami összeköt MINKET, ezzel is utalva, hogy a (Bicskei) kistérség turisztikailag jelentős pontjait (Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia – Alcsúti Arborétum) köti össze.”
Az külön érdekes, hogy ebben a tanulmányban a megvalósítandó szempontok közt egy sereg dolgot felsorolnak, mint a falusi turizmus erősítése, a kerékpáros turizmus, hagyományőrző civil szervezetek létrejötte, munkahelyteremtés és hasonlók. Egy oldallal később a pedig a tényleges, számon kérhető céloknál csak három dolgot sorolnak fel:
- 5,7 km felújított vasúti nyomvonal.
- 1 darab beszerzett mozdony négy vasúti kocsival.
- Négy darab új munkahely.
Szóval nem mondhatni, hogy agyonvállalták volna magukat Mészáros Lőrincék a 600 millióért.
Furcsa volt még, hogy az egészet a Swietelsky Vasúttechnika építette közbeszerzés nélkül. Meghívtak ugyan három pályázót, de ők alig pár millióval eltérő ajánlatokat adtak, a legolcsóbb épp a Swietelsky lett.
Jól is jött, hogy így semmiképp nem lett családi viszály az egészből, ugyanis a Swietlesky részéről az egyik aláíró Homlok Zsolt ügyvezető igazgató volt, ő szignálta a kivitelezési szerződést a FUNA-val. Homlok Zsoltot 2016 őszén menesztette a Swietelsky. Homlok pedig 2017 nyarán pedig feleségül vette Mészáros Lőrinc kisebbik lányát, Mészáros Ágnest. További elérhető adatok a cikkben.