NFM: Egyre kevesebb a többször szabálytalankodó webshop

2017.10.30. 12:07

Jobban odafigyelnek a webshopok a fogyasztóvédelmi előírásokra, a fogyasztóvédelmi jogsértést újra elkövető webáruházak aránya 14 százalékra csökkent idén a korábbi 54 százalékról - ezt közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn az MTI-vel. A jelentős javulás a tárca szerint az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzéseit szigorító, tavaly decemberben elfogadott törvénymódosításnak köszönhető. 

A kis- és középvállalkozásként működő webáruházak nem kapnak bírságot az első alkalommal, amikor a fogyasztóvédelmi szabályok megsértésén kapják őket, csak egy 30 napos figyelmeztetést kapnak, hogy addig javítsák a jogsértést. A visszaesőkre viszont  200 ezertől 2 millió forintig terjedő bírságot szabhat ki az NFM-be beolvadt fogyasztóvédelmi hatóság.

Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is az ellenőrzött webáruházak 88 százalékánál talál problémát a hatóság. A közlemény szerint az NFM internet laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság idén több mint 500 webáruházat vizsgált. A tipikus hiányosságok közé tartozik, hogy a

  • a webáruházak nem tájékoztatják az vásárlókat megfelelően a 14 napos elállás lehetőségéről;
  • az elállási jog gyakorlását többletfeltételekhez, például eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik;
  • sokszor pedig nem közlik megfelelően a webshop elérhetőségi adatait, így sokszor azt se tudni, hogy hazai webshoptól rendel-e a vásárló.

A jogsértő webshopokat külön adatbázisban gyűjti a fogyasztóvédelmi hatóság, amelyben a cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett azt is látni lehet, hogy az adott cég teljesítette-e a határozatban előírtakat.