Az amerikaiak percenként egymillió dollárt költöttek online a Fekete pénteken

2017.11.26. 09:53
Az amerikai Hálaadás napja utáni pénteket új várja a kiskereskedelem, mint a hatéves Johnny a karácsonyt. Akinek, nem mellesleg, valószínűleg pont ezen a napon veszik meg a kötött sapkát 1 dollárért 13 helyett.

Az árleszállítások napját mi sokáig csak hüledezve figyeltük, a lapostévéért szó szerint verekedő amerikai fogyasztókról készült videók az év végi viccesnek gondolt összeállítások alapelemei voltak éveken át. Az online kereskedelem előretörésével aztán a Fekete pénteken lebonyolított forgalom jó része átkerült a virtuális piactérre ahol kényelmesen, otthonról klikkolgatva lehet alkalmi vételekre lecsapni, elkerülve az üzletekben ilyenkor tapasztalható őrületet.

Az amerikaiak éltek is a lehetőséggel becsülettel, a hírügynökségek beszámolói szerint minden idők össze vásárlási rekordja megdőlt az idei Fekete pénteken, hiszen egy nap alatt online 5 milliárd dollárnál is többet költöttek. A Shopify nevű e-kereskedő portál beszámolója szerint az amerikaiak csúcsidőben percenként 1 millió dollárt (267 millió forintot) költöttek az online üzletekben. A 100 legnagyobb amerikai online kereskedő összesített adatai szerint Hálaadás napján és Fekete pénteken összesen 7,9 ,milliárd dollárt hagytak az emberek az üzletekben. ami 18 százalékos emelkedést jelent a tavalyi számokhoz képest (ha csak a pénteket nézzük: 2016 - 3,34 milliárd, 2017 - 5 milliárd).

A mobileszközök egyre fontosabbak ebben a szegmensben is, hiszen a tranzakciók 40 százalékát okostelefonról vagy tabletről indították.

És, hogy egy közkedvelt fordulattal éljünk, ez még nem minden, hiszen még előttünk van a hétfő, amit Cyber Monday avagy Kiberhétfő néven emlegetnek pár éve. Ezen a napon főleg elektronikai cikkekre vonatkoznak a leárazások, szóval ha Johnny mégsem sapkát, hanem konzolt kapna a szüleitől, akkor a hétfő ideális napnak tűnik a beszerzésre. Az előrejelzések szerint az online rekord itt is meg fog dőlni, legalább 6,6 milliárd dolláros forgalmat várnak tőle (ez 16,5 százalékos növekedést jelentene).

Az idei Fekete péntek legnagyobb nyertese természetesen az Amazon volt. A világ legnagyobb kereskedőjének számító cég, ami ugye egy könyvesboltból nőtte ki magát pár év alatt, egyes adatok szerint a Fekete pénteki online forgalom felét bonyolította le, más adatok szerint pedig minimum egymilliárd dollárt keresett, aminek tulajdonosa, Jeff Bezos minden bizonnyal örült is, bár a világ leggazdagabb embereként (100 milliárd dolláros vagyona van) ez annyira sokat azért nem tett hozzá a kosztpénzhez.

A Reuters adatai szerint az online kereskedelem megerősödése a hagyományos üzleteknek jött a legrosszabbul, és ugyan pontos számok egy ideig még nem lesznek, de a hírügynökség szerint az általános konszenzus az, hogy kevesebben és kevesebbet költöttek a hagyományos üzletekben, mint tavaly. A ShopperTrak nevű, fogyasztási szokásokat felmérő cég szerint a visszaesés azért annyira nem volt jelentős, 1-2 százalék közé teszik. A minnesotai Mall of America nevű óriási bevásárlóközpont (pláza) előtt a Fekete péntek hajnalán 2500-én álltak sorban, az elsők az előző nap délutánja óta. Arról nincs hír, hogy sikerült-e találni valamit a kis Johnnynak.