Egész hálózat épült a színházas tao-milliárdok lehúzására

GettyImages-186425820
2018.01.25. 11:27

A legtöbb művészeti tao-támogatást bezsebelő színházak közül ötnek ugyanabban a budapesti épületben van az irodája, mint az ország egyik legjelentősebb kultúrtao-közvetítő cégének, és több mögött ott áll az ország legnagyobb taó-machinátora, aki a törvény kialakításában is részt vett - írja csütörtöki cikkében a G7.hu. A cégek között több kapcsolat is van, mindez pedig arra enged következtetni, hogy újonnan alakult cégek és színházak egész hálózata épült ki a tao-pénzek lenyúlására.

Az előadó-művészeti tao-támogatások rendszere legalább akkora biznisz, mint a látványsportoknak adható tao körül kialakult fura, titkos rendszer. Arról, hogy hogy lehet vattaközönséggel megtölteni az Arénát noname előadók koncertjeire, majd az államtól igényelni minderre a cégek adójából, szerdán írtunk egy elég részletes cikket. A G7 ennek a világnak egy szeletét, a külföldi előadásokra (vagy azok bekamuzására) specializálódott, Magyarországon gyakorlatilag ismeretlen színházi produkciók ügyeskedéseit kezdte feltárni. Ilyen, a tao-támogatások rendszerének 2009-es bevezetése után alakult színház 

  • a 2016-ban alapított  Végtelen Tér Színház, amely a hivatalos adatok szerint 2016-ban 57 külföldi előadáson több mint 208 ezer nézőt szórakoztatott, bár a színház francia partnere, a Cirque Phénix sosem hallott az állítólagos koprodukciós partneréről;
  • a 2011-ben létrejött Műhely Produkció, amely egy izraeli plázában előadott jégtánc-showval közel négyszázezres látogatottságot generált;
  • a Maszka Színház, amelynek csupa női taggal felálló zenekara az EMMI adatai szerint 55-ször lépett fel külföldön egy spanyol tánccsoportot kísérve, bár a spanyolok szerint ebből csak 13 előadás valósult meg;
  • az Anonymus Színház, amely egy brit jégtánc-show százezres nézőszáma után igényelt tao-támogatást, bár a showt szervező brit cég nem tudott arról, hogy lett volna magyar fellépőjük;
  • és az Art Előadó-művészeti Nonprofit Kft., amely állítása szerint ugyanazzal a francia társulattal adott elő, mint a Végtelen Tér Színház, de erről a francia partner ugyanúgy nem tud semmit. 

Ezek a színházak eddig 5,6 milliárd forint közpénzt tettek zsebre.

De emellett több másik dolog is összeköti őket. Például ugyanabba az Árpád  fejedelem útjai iroda vannak bejelentve, amelyben amúgy egy, a tao-pénzekkel kapcsolatos tanácsadásra szakosodott cég irodája is van. Ez a cég a Sales Brand Consulting, amelynek egyik fontos tanácsadója Megyeri László, a Thália színház korábbi igazgatója, aki a G7 forrásai szerint az ország egyik legnagyobb tao-machinátora. Színházigazgatóként részt vett a tao-támogatásokat lehetővé tevő 2008-as előadó-művészet törvény kidolgozásában, a Tháliából való távozása után pedig az Előadó-művészeti Iroda szakmai tanácsadója lett, ez igazolja a tao-pénzekhez szükséges jegybevételt.

Megyeri amellett, hogy a G7 forrásai szerint közvetít a vállalatok és a színházak között, a fent emlegetett színházakhoz is szorosan kapcsolódik: tulajdonosa a Végtelen Tér Színháznak, felesége pedig a Műhely Produkció ügyvezetője. 

Az öt színház többször adott is egymásnak kölcsön, az Anonymus például a Maszka Színháznak például 2014-ben 20 millió forinttal, a Műhely Produkciónak pedig 22 millióval tartozott, Az ART pedig 2015-ben 34 millió forinttal lógott a Műhely Produkciónak, egy évvel korábban pedig az Anonymustól kapott három milliót.