Kolos, Georgina
1 °C
8 °C

Lehet, hogy csak a budi falán lesznek ellenzéki plakátok a kampányban

2018.02.09. 07:50

Egy médiaügynökség levele landolt szerdán az ellenzéki pártok kampányfőnökeinek asztalán, amelyben visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatot kaptak, írja a Hvg.hu. Ha nem élnek vele, írja a cikk, csak nagyon korlátozottan tudják hirdetni magukat óriásplakátokon az áprilisi választások előtti 50 napban.

Az ajánlatot az Odex Outdoor Expert Kft. (Odex) küldte, és az a lényege, hogy miközben az ellenzéki pártok az elmúlt hetekben sorra szembesültek azzal, hogy a kampányidőszakra már minden felület elfogyott, az Odex most ezrével kínál kapacitásokat. Az ajánlat szerint plakáthelyenként 40 ezer + áfát kell fizetni, a párt megjelölheti, hány óriásplakátot és citylightot akar, meg azt is, hogy hol,

de korántsem biztos, hogy ez teljesülni fog, mert ha nincs hely, a választókerületben máshol tehetik ki a plakátot.

Ezt a Hvg.hu-nak több párt is úgy értelmezte, hogy látatlanban kellene rábólintaniuk, hogy a

plakát az M1/M7 bevezetőjénél vagy egy budi falára lesz-e kihelyezve.

A pártszakértők szerint normális esetben ez pont fordítva működik: a párt megmondja, hány plakáthelyet akar, a cég küld egy tételes listát a lehetőségekből, a párt válogat, majd aláírják a szerződést.

És akkor a pártálláspontok egyenként:

  • DK: ők biztos nem kötnek úgy szerződést, hogy nem tudják előre, melyik helyekről van szó.
  • MSZP: ugyanez.
  • LMP: Nekik durván 24 órájuk van-volt a döntésre, péntek reggel 8-ig meg kell mondani, mit akarnak. 
  • Együtt: "Erősen meg voltunk lepődve, nem tudjuk hova tenni."

A végeredmény: vagy elfogadják az Odex ajánlatát, és akkor valahol – akár kis forgalmú utcákon – lesz kültéri reklámjuk a kampányban, vagy elutasítják, akkor viszont a választási kampányban köztéren csak a – zömében fideszes – önkormányzatok által biztosított felületen jelenhetnek meg.

Van, akinek az az érzése, hogy ezzel az ajánlattal a Fidesz az ellenzéki pártoknak juttatott felületeket árban, elérésben, kihelyezésben kontroll alatt akarja tartani, más úgy véli, lehet egy olyan motiváció is, hogy ne csak a Fidesz és a Jobbik plakátjai virítsanak országszerte, vagy hogy a kormány mutogatni tudja, itt szabad a kampány, az ellenzéknek is jutott plakáthely, írja a Hvg.hu

Mi az az Odex?

A cikk összegzése szerint amikor a Nemzeti Kommunikációs Hivatal 2016-ban keretszerződést írt ki kormányzati kommunikációs feladatok ellátására 25 milliárd forint értékben, akkor iktatott közbe egy sales house céget, amely a kormányzati kampány és a plakátcégek között közvetített. Ez volt az Odex, amely így a piac kétharmadát uralja, a többi maradt a Simicska Lajosé, vagyis a Publimonté. Az Onix tulajdonosa az IKO-csoport egyik cége, az IKO Production Kft. Ez a vállalatcsoport részben luxemburgi bejegyzésű tulajdonosok kezében van, részben korábban Rákosi Tamásé volt, újabban pedig egyes vállalataiban már Vajna András és Mészáros Lőrinc is tulajdonos.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!