Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Zabálják az emberek a közautózást

05
2018.03.12. 10:42
Lendületet kapott a közautózás Budapesten azután, hogy a Greengo mellett a MOL is belépett a piacra. Mindkét cég a regisztrálások növekedéséről számolt be, és erre alapozva idén további flotta- és zónabővítéseket terveznek.

Zabálják az emberek a Mol Limo szolgáltatást, húszezren regisztráltak a rendszerbe, tájékoztatta lapunkat az olajipari cég, ami január végén 300 autóval és nyomott, akciós árakkal beszállt a budapesti carsharing bizniszbe. A felhajtás jót tett a 2016-tól már a piacon levő Greengónak is, ahol a regisztrációk erős év eleji növekedéséről számoltak be.

Mi az a közösségi autózás?

A közösségi autóbérlés (angolul carsharing) egy 16 európai nagyvárosban már jól bevált közlekedési mód. Lényege ugyanaz, mint a közbringának. A regisztráció és a regisztrációs díj leperkálása után (ami 5000 Ft körüli összeg) egy telefonos applikáción keresztül kiválaszthatjuk a hozzánk legközelebb parkoló közkocsit, amit egy kód bepötyögése után vihetünk is percenként 65 forintos díjért, egészen az úti célig, ahol leállítjuk, és ott hagyjuk.

A január végétől február végéig tartó akciós időszakban (amikor a Mol eltekintett az 5000 forintos regisztrációs díjtól, és a piaci ár feléért lehetett használni a kocsikat) naponta átlagosan 900-an használták a közautókat, de volt olyan nap (február 23-án), amikor több mint 2500-an. A regisztrációs kérések olyan tömegben érkeztek, hogy az már lelassította a rendszert, volt olyan olvasónk, aki majdnem egy hetet várt rá. Az akciós időszak után lelassult a regisztrációs roham.

Nemcsak a regisztrációval volt prombléma a Mol Limónál. Gyakorta előfordult, hogy a vezető egy vagy két parkolási büntetést is talált a benzines közautó kesztyűtartójában (az elektromos autókkal szemben ezek nem parkolhatnak ingyen, a Mol 300-as flottája pedig 200 benzines Volkswagen Up-ot tartalmaz). Mint megtudtuk, ennek egy része ugyan azért keletkezett, mert az ügyfél nem parkolt figyelmesen, de számos büntetést azért osztottak ki, mert megcsúszott a központi fizetési procedúra. A később bevezetett automatikus rendszer mára felgyorsította a fizetést a tájékoztatás szerint. Az autókat lapunk is tesztelte, az eredmény itt olvasható:

Egy hónap alatt összesen háromszor koccantak a Mol Limókkal, személyi sérülés egyikben sem történt. Harminc szabálysértés is történt, ennek nagyobb része szabálytalan parkolás volt. (Ilyenkor a cég továbbhárítja a bírságot.) Visszaélést egyszer tapasztaltak, egy felhasználó maga adta át adatait egy ismerősének, aki aztán a nevében használta az autót.

A Greengo is nőtt

Mint Michaletzky Bálint, a Greengo vezetője elmondta, számukra is pozitív hatása volt a Mol kampányának, többen megismerték a carsharinget. 50-70%-ban megemelkedett a regisztrálások száma a Greengónál is. Logikus lépés ugyanis a felhasználótól, hogy mindkét szolgáltatóhoz beregisztrál, mert sokszor előfordul, hogy ahol Limo nincs, ott éppen áll egy Greengo, vagy fordítva.

Több ponton újítottak: hétfőtől már nemcsak személyesen, hanem online is lehet szerződést kötni, lehet egyenleget vásárolni előre. Tovább növelik idén a flottát is, minimumcél a 300 elektromos autó, mondta Michaletzky. A flotta növekedésével bővül a zóna területe is, ahol a közautókat igénybe lehet venni: Újpest, Óbuda, a II., a XI. és a XII. kerület jöhet szóba, valamint a Ferihegyi reptér. Próbálják a határokat kitapogatni: a terv szerint a mostani 56 négyzetkilométeres szolgáltatási terület 80-90 négyzetkilométerre nőhet.

Michaletzky szerint a városhatárig nem nagyon érdemes terjeszkedni, mert az ingázók délután csak kifelé, reggel csak befelé használnák az autókat, amik közben kihasználatlanul maradnának sok helyen. Ahhoz, hogy a szolgáltatás költséghatékony legyen, kell egy folyamatos minimumkereslet, ami legalább 3-4 bérlést jelent egy nap. Ezért legfeljebb Kelenföldön, vagy az Örs vezér terénél jelennek meg a nagyobb P+R parkolóknál.

Mint Michaletzky elmondta, 5-10 éven belülre várják az önvezető autót, mert az a jövő. Az önvezető autók megjelenése nagy ugrást jelent majd a carsharingben, teljesen kiváltják majd a taxizást. Közölte, ahogy az önvezető autókat be lehet vezetni, a Greengo rögtön megteszi.

A BKK-nál is készülnek a közautózás elterjedésére. Egy kerettörvény alapján már megkezdték a szabályozás kialakítását, közölte lapunkkal tavaly év végén Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója. 

Nyitókép: Huszti István/Index