Árpád
-2 °C
3 °C

78 milliós GVH-bírságot kapott a visszaeső Telenor

2018.03.26. 10:31 Módosítva: 2018-03-26 15:25:14

A Gazdasági Versenyhivatal 78 millió forintra bírságolta a Telenort, mert jogsértőnek ítélte a a cég reklámját, amelyben 9 Ft/perces csomagját "a tárgyilagosságot mellőzve" hasonlította össze saját opciójának és a Vodafone Tuti tarifacsomagjának árát 2016 októberétől 2017 februárjáig – derül ki a GVH hétfői közleményéből. 

A Telenor rádióreklámjában és dinamikus banneren is futtatta a problémásnak talált reklámot. A GVH úgy ítélte meg, hogy a fenti két reklámeszköz a kampány közvetve felismerhetővé tette a Vodafone-t és annak (19 Ft-os percdíjat tartalmazó tarifacsomagra vonatkozó) ajánlatát, így ezen két eszköz mindenképpen összehasonlító reklámnak minősül a versenytörvény rendelkezése alapján.  

A többi, szintén vizsgált reklámeszköz esetében a GVH arra a következtetésre jutott, hogy a fenti feltételek teljesülése kétséges volt, ezért ezekkel összefüggésben megszüntette az eljárást. A rádióreklám és a dinamikus banner esetében viszont megállapította, hogy a Telenor a tárgyilagosságot nélkülözve hasonlította össze saját, előfizetéshez kötött opciója és az önállóan elérhető Vodafone Tuti tarifacsomag árát. A két ajánlat ugyanis – a csomagok jellemzőinek különbségei miatt – nem vethető össze objektíven a reklámokban látható/hallható módon, pusztán a percdíjat kiemelve. A Telenor ajánlatának percdíja ugyanis (időben, felhasználásában, előfeltételeiben, valamint tartalmában is) korlátozott volt a versenytárs termékéhez képest.

A GVH szerint nem lehet tárgyilagos egy összehasonlítás, amelyben az egyik (perc)díj önmagában, korlátozás és feltételek nélkül érhető el (mivel tarifacsomagról van szó), a másik (perc)díj viszont korlátozott és előfeltételektől függ (mivel perccsomagról van szó). Az ilyen, eltérő felhasználói helyzetekre vetített és szubjektív összehasonlítás révén a fogyasztó nem kap reális, torzítatlan képet a két ajánlat közti különbségről és egy esetleges árelőnyről.

A GVH ebben az ügyben is új bírságközleményét alkalmazta a bírság meghatározásakor. A bírság alapösszegét mintegy 50 százalékkal növelte, mivel a Telenor ellen az elmúlt 10 évben több, elmarasztaló döntés is született hasonló magatartások miatt.

A GVH döntésére később reagált a Telenor is. A cég közölte, hogy szerintük a GVH által kifogásolt kampányban is "különös figyelmet fordítottak az ügyfelek részletes, pontos és jogszerű tájékoztatására", és hogy a kedvező díjcsomagról való tájékoztatás "az egészséges piaci verseny velejárója". Éppen ezért a Telenor megvizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal döntését és a felülvizsgálat jogi lehetőségeit.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?