Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Simicskáékat jogtalanul zárták ki, de pénzt azért nem kapnak

D  YT20130604009
2018.04.05. 15:53

A Közbeszerzési Döntőbizottság kimondta, hogy a Közgépet jogellenesen zárta ki a a BKK egy XXIII. kerületi felújítási tenderből – vette észre a Napi.hu a KDB határozatát. Sokra nem megy a döntéssel a cégtulajdonos Simicska Lajos, mivel a BKK-nak még bírságot sem kell fizetnie. 

Alacsony árral sem tudtak nyerni

A közbeszerzési kiírás 2014 decemberében jelent meg, a BKK-nál az ár volt a leghangsúlyosabb szempont, (90-szer nagyobb súllyal esett latba, mint a tervezett 20 hónapos kivitelezési határidő). A felhívásra négy ajánlat érkezett: a Közgép 430 millióért, az A-Híd Zrt.-Strabag-MML Kft. konzorcium 668 millióért, a Colas Hungária Zrt. 679 millióért, míg a Swietelsky Magyarország Kft. 775 millióért vállalta volna a munkát.

A BKK az Utiber Közúti Beruházó Kft.-vel megvizsgáltatta a beérkezett ajánlatokat és rendben lévőnek találta azokat. Viszont ezután a BKK még a BKK Közút Zrt.- is felkérte, hogy vizsgálja felül a rendelkezésre álló mérnökárat, állapítsa meg az akkori piaci viszonyoknak megfelelő becsült értéket. Kérte, hogy a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó ajánlattevőt és indokolásait figyelembe véve állapítsa meg, hogy az ajánlat aránytalanul alacsony ellenszolgáltatást tartalmaz-e, illetve összeegyeztethető-e a gazdasági ésszerűséggel?

Valami baj mindig volt

Ennek az lett az eredménye, hogy mivel a második szakértő 664 millió forintot hozott ki mérnökárként, a Közgép ajánlatát kirívóan alacsonynak minősítették. Így a BKK az A-Híd Zrt.-Strabag-MML Kft. csapatot nevezte meg győztesnek, a Közgép pedig a KDB-hez fordult jogorvoslatért.

A Döntőbizottság 2015. júliusában megsemmisítette a BKK döntését, így a BKK újra értékelte az ajánlatokat, és ezúttal hamis adatszolgáltatással vádolta meg a Közgépet. Ezt jóváhagyta a KDB is, viszont a bíróság nem, így azt újra kellett tárgyalni. A KDB 2016 áprilisban furcsa döntést hozott: a határozatban az szerepelt, hogy megsemmisítette a BKK eljárást lezáró döntését, majd ezt pár nap múlva kijavította az ellenkezőjére, a BKK pedig 2016 május 18-án leszerződött az A-Híd Zrt.-Strabag-MML Kft. konzorciummal.

Simicskáék ebbe nem nyugodtak bele, keresetlevelet nyújtottak be a Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz, amely megsemmisítette a döntőbizottság ítéletét és új eljárásra kötelezte azt. A KDB ez ellen felülvizsgálatot kért a Kúriától, de az jóvá hagyta a fehérvári bíróság ítéletét. A per iratai idén február közepén visszakerültek a KDB-hez, az március végén határozott úgy, hogy jogtalan volt a Közgép cégének kizárása. De ezzel a Közgép sokat nem nyert, az ítélet szerint csak a Közbeszerzési Hatóságnak kell 1,2 millió forint igazgatási szolgáltatási díjat utalnia a cégnek.

Egy hasonló ügy segítségével úszta meg a bírságot a BKK

Az eljárás lezáró döntést azért nem tudta megsemmisíteni a döntőbizottság, mert a szerződést már megkötötte a nyertessel a BKK, de ettől még a BKK kaphatott volna egy combosabb bírságot az eset miatt. Hogy miért nem kapott, az is érdekes: a határozat szerint "a 2015. szeptember 2-án módosított eljárást lezáró döntés időpontjában a kérelmező már kizáró ok hatálya alatt állt, mely okból az ajánlatkérő (a BKK) a kérelmező ajánlatának érvénytelenségéről jogszerűen döntött, erre figyelemmel a további érvénytelenségi ok, az aránytalanul alacsony ellenszolgáltatás jogsértő vizsgálata, nem tekinthető súlyos jogsértésnek."

Az itt említett kizáró ok a hírhedt Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő eset, amikor Simicska cégét szintén úgy zárták ki az eljárásból egy látványosan mondvacsinált, adathamisításra vonatkozó váddal, hogy a legalacsonyabb árajánlatot adta a pályázók közül. Ezután a céget 3 évre eltiltották az indulástól, de ez is elbukott később a bíróságon. 

(Borítókép: A Közgép  teherautói a  hárosi Duna-híd  próbaterhelésén  2013. június 4-én. - fotó:  Illyés Tibor / MTI)