Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Káosz lett abból, amiért mi pezsgőt bontanánk

000 1582DA
2018.05.25. 07:34
Negyedik napja sztrájkolnak a brazil kamionsofőrök a dráguló üzemanyagárak miatt. Ráadásul a teherautók az ország nagy részét úttorlaszokkal is megbénítják, így immár teljes a káosz. Nincs élelmiszer a boltokban, kiürültek a benzinkutak, a posta már nem garantálja a küldemények célba juttatását.

Magyarországról szemlélve a brazil kamionosok olyan üzemanyagárak miatt tiltakoznak, ami itthon idilli lenne: 4 reálba, vagyis 300 forintba kerül immár a dízel literenként. Csakhogy, ami itthon mesés akciós ár lenne, az Brazíliában folyamatos drágítást jelentett az elmúlt hónapokban.

A sofőrök, elsősorban a szervezetten fellépő teherautósok a kormányt okolják,

illetve az adótartamra mutogatnak, de a kormány jó ideig elzárkózott mindenféle tárgyalástól. A riói olimpia után megroggyant egyensúlyú brazil gazdaságban közel 8 százalékos a hiány, nincs tere az adócsökkentésnek – mondták a kormányzati tisztviselők.

Csakhogy a kamionosok szakszervezetének nagyon erős fegyverei vannak, előbb sztrájkot hirdetett és a 26 brazil szövetségi államból, illetve egy speciális szövetségi kerületből álló közigazgatásból 17 különböző államban állított fel úttorlaszokat.

Kemény következmények

A reakció elsőre káosz és áremelkedés lett, de ahogy láthatóak a következmények, még az sem kizárt, hogy a sofőrök célt érnek. Bár a brazil teherautósok aligha ezt szerették volna, de az első paradox hatás éppen az üzemanyagárak további drasztikus emelkedése lett.

A töltőállomásokat nem lehetett feltölteni, sok helyen bezártak a kutak, mert elfogyott az üzemanyag, így akinek maradt még értékesíthető benzine, dízele a tartályokban, az kihasználva a magas keresletet, azonnal még drágábban értékesített.

Dugó és pánik

Ahogy az már a lezárásoknál lenni szokott, a még járható útvonalakon óriási dugók alakultak ki. Természetesen a kamionosok ott szúrtak, ahol az a legjobban fáj, így leginkább Brazíliaváros, Rio de Janeiro és São Paulo forgalmas bevezető útjait bénították meg.

Átmenetileg problémás volt a főbb repülőterek megközelíthetősége és kerozin-ellátása is, elsősorban Brazíliavárosban, de ez a későbbiekben, legalábbis átmenetileg javult.

A posta is bajba került, hivatalosan is felfüggesztette a gyorsított határidővel vállalt levélküldést és csomagszállítást, mert belátta, hogy nem tudja garantálni a szokásos határidőket. Ahogy az már az ellátási kockázatokkal fenyegető zavaroknál mindig jelentkezik,

a nép elkezdte megrohamozni a bevásárlóközpontokat,

az emberek rizst, babot és ásványvizet zsákoltak be, ameddig tudtak, amikor pedig valami elfogyott, már mindenből tartalékoltak, ami ehető lesz a következő napokban.

Vegyes fogadtatás

A népharag részben a kamionosok ellen fordult, részben az amúgy is gigantikus korrupciós botránya után rendkívül népszerűtlen Petrobras olajcég ellen. Eduardo Guardia pénzügyminiszter látva a pánikor, kicsit már engedékenyebbnek mutatkozott, bejelentette, hogy amennyiben képes a költségvetésben tátongó lyukakat más forrásból betömni, nem zárkózik el a célzott üzemanyagadók módosításától

Az elkeseredett sofőrök viszont élvezik az egyperces hírnevet, büszkén nyilatkoznak a nemzetközi tudósítóknak, és drámai hangon vázolják, hogy ezt az egyetlen utat látják, hogy a kormány meghallja a hangjukat.

Rosszkor jött

Az ezer sebből vérző brazil gazdaságnak ez az egész úgy kellett, mint üveges tótnak a hanyatt esés. A brazil gazdaság ugyan nem hasított fényesen, a GDP tavaly csak 2 százalékkal nőtt és a munkanélküliség 13 százalékos volt, ráadásul a tragikus helyzetű

Venezuelából is érkezett már 50 ezer gazdasági menekült.

A befektetők mégis alapvetően kedvelték ezt a feltörekvő, sőt egyre inkább fejlett piacot. Az olimpia után megborult egyensúly, a 75 százalékos GDP-arányos államadósság és a 8 százalékos hiány ellenére sok pozitívum is látszott. A dinamikus gazdaság szinte mindenben teljesen önellátóvá vált, még a honvédelmi eszközei is saját gyártásúak.

A nyersanyagban gazdag ország Kínával kereskedett, világszinten is verhetetlen méretű kikötők és szállítóhajók épültek. A tőzsde is jól hasított, aki a térségbe fektetett, azért nem nagyon tudta kikerülni dél-Amerika két nagy piacát, a brazilt és az argentint. Természetesen a káoszon pillanatok alatt úrrá lehet lenni, ha sikerül újra működtetni a logisztikát, a benzinkutakat és a boltokat, Magyarország gazdasági görbéin sem hagyott semmilyen nyomot az 1990-es taxisblokád. Csakhogy egyelőre Brazíliában még közel sem látszik a megoldás.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Káosz lett abból, amiért mi pezsgőt bontanánk

Összeomlás és pánik uralja Brazíliát. A kamionosok úttorlaszokat állítottak fel, és a 200 milliós ország valóban megbénult. Az ok: 300 forint lett az üzemanyag literje.

734 · May 25, 2018 07:34am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

(Borítókép: Sztrájkoló kamionosok torlaszolnak el egy Sao Paolóba vezető sztrádát 2018 május 21-én - fotó:  Miguel Schincariol / AFP)