Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A sok fapados nehéz helyzetbe hozta a légi közlekedést

2018.06.05. 08:24 Módosítva: 2018-06-05 14:34:14

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint nagyon nehéz helyzetben van az európai légi közlekedés, mert a repülőterek és légi útvonalak túlzsúfoltak, túlszabályozott a jogi környezet, és több felesleges adóforma is nehezíti az üzemelést – írja az MTI.

Rafael Schvartzman, az IATA európai alelnöke a szervezet sydney-i közgyűlésén egy háttérbeszélgetésen azt mondta:

a világ túlzsúfolt, kapacitáshiányos repülőtereinek fele Európában van, mert a légitársaságok járatnyitásait a repülőterek nem követték fejlesztésekkel, beruházásokkal.

Emellett a légi útvonalak is egyre telítettebbek, az áramlásszervezésért felelős Eurocontrol és az Európai Unió nem tudta valóra váltani az egységes európai égbolt koncepciót, emiatt egyre nagyobbak a késések.

De Schvartzman szerint önmagában a légtér hatékonyságának növelése egyébként sem lenne megoldás a túlzsúfoltságra. Például azért, mert a repülőterek kapacitáshiánya sokkal nagyobb probléma, amelyet csak együttműködéssel, megfelelően kidolgozott keretrendszerrel lehet megoldani, de az nem tudható, hogy ez mennyi időbe telik. Részben megoldást jelenthet a másodlagos repülőterek használata, amelyek viszont csak a közvetlen, úgynevezett point-to-point forgalomhoz használhatóak, átszálló forgalomhoz nem.

A kapacitáshiányra Schvartzman szerint a repülőterek privatizációja, illetve magántőke bevonása sem mindig nyújt megoldást, mert a magánkézben lévő légikikötők indokolatlanul magasan tartják a reptéri illetékeket. Bár az átlagos jegyár 50 százalékkal csökkent, a repülőtéri adó, amelyet a légitársaságoknak kell fizetniük, megduplázódott az utóbbi időben. Emiatt az IATA azt kezdeményezi, hogy töröljenek el olyan adóformákat, amelyek csak a pénzbeszedést szolgálják.

Mivel a felülről jövő kezdeményezések nem váltak be, az IATA most alulról próbálja meg elindítani a reformfolyamatot azzal, hogy a kormányoktól nemzeti légiközlekedési stratégiák kidolgozását kérte, Schvartzman azt mondta, ebben már jelentős sikereket értek el. Szintén kedden jött az ehhez kapcsolódó hír, hogy végre megépülhet a súlyos kapacitásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtéren a harmadik kifutópálya.

A brit kormány döntése szerint. A repülési ágazat 22 milliárd fonttal (8 ezer milliárd forinttal) járul hozzá a brit hazai össztermék éves értékéhez, félmillió alkalmazottat foglalkoztat, évente 285 millió utast szolgál ki, és tavaly 2,6 millió tonna teherárut továbbított. A Heathrow, a világ legnagyobb forgalmú két kifutópályás repülőtere azonban "megtelt", kapacitásszűkössége miatt máris lemaradásban van a globális versenytársak mögött, és ez a brit gazdaság egészére is kihat.