Mégsem vezet együttműködéshez az egyterű iroda?

GettyImages-597895976
2018.07.20. 11:05

Az egyterű irodák kevesebb beszédre és több digitális kommunikációra ösztönzik a dolgozókat - írja a BBC. Pedig elvileg azért terjedtek el ezek a típusú irodák, hogy elősegítsék az interakciót és az együttműködést a dolgozók között. De egy friss kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az egyterű irodákban 

az alkalmazottak 73 százalékkal kevesebbet kommunikálnak szemtől szemben és 67 százalékkal többet beszélnek e-maileken és szöveges üzeneteken keresztül.

A kutatáshoz mikrofonokat helyeztek el az irodákban, digitális adatokat gyűjtöttek és a dolgozók emailjeit is elemezték.

Miért jó/nem jó az egyterű iroda?

Elviekben kedvező egy egyterű irodába költözni, mert a környezetünk nagy szerepet játszik a motivációnkban és a produktivitásunkban, a kommunikáció és cégen belüli együttműködés pedig egyre fontosabb tényező a vállalatok sikerében.

Egy kutatás szerint az idő, amit az alkalmazottak együttműködést igénylő feladatokkal töltenek, 50 százalékkal megnövekedett az utóbbi két évtizedben. A munkahelyeknek megéri gyakrabban lehetőséget adni a közös minőségi időtöltésre, mert szívesebben dolgoznak náluk az emberek és a hírnevüknek is jót tesz.

Annak ellenére, hogy az együttműködést sürgetik a munkahelyeken, egyre jobban nő a koncentrált egyéni munkára való igény. Ráadásul egy kutatás kimutatta, hogy

ha az alkalmazottak nem tudnak koncentrálni, akkor kevesebbet kommunikálnak, amitől akár közömbössé válhatnak a kollégáikkal szemben.

A megszakítások nélküli koncentráció a hatékony munka egyik alapfeltétele. Sok egyterű irodában azonban a sok interakció a koncentráció rovására megy. A zsúfoltság és a privát szféra hiánya védekező viselkedéshez vezet, amitől pedig megromlanak a munkahelyi kapcsolatok.

Más tényezők, mint például kilátás vagy a természetes fény felfrissíthetik a szellemi képességeket. Az esztétikus munkahelyek pedig feltöltik az embereket és egy tanulmány szerint még a cégbe vetett bizalmukat is megnövelik.

Hogyan találjuk el a tökéletes egyensúlyt?

De nem érdemes egy sablonra mindenkinek ugyanolyan környezetet teremteni. A hagyományoktól eltérően ajánlott változatos környezetet kialakítani, ami különböző igényeket is kiszolgál, például úgy, hogy az irodát különböző zónákra osztják aszerint, hogy hol milyen munkafolyamatot jó végezni. A közös íróasztalokkal viszont vigyázni kell, hogy mindenkinek legyen elegendő tere.