Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

India a világtörténelem legnagyobb WC-fejlesztését folytatja

2018.07.31. 17:01

India a világtörténelem legnagyobb WC-építési programját vezényli le éppen. Narendra Modi miniszterelnök “Tiszta India” tervére 20 milliárd dollárt szántak, a terv szerint 111 millió mellékhelyiségnek kell megépülnie 5 év alatt, írta a Bloomberg.

Eddig máris 80 millió háztartásba építettek mellékhelyiséget 2014 októbere, a program kezdete óta, a cél az egész ország lefedése 2019 októberéig,

amely szimbolikus dátum az indiai nép számára, mivel akkor lesz 150 éve, hogy a nemzeti ikon, Mahatma Gandhi született.

A kampány kezdete előtt India a világ összes, 1,1 milliárd nyilvánosan székelő emberének több mint a feléért volt felelős. Azonban az, hogy mindenki csak úgy a szabadba jár, eléggé szennyezi az ételt és az ivóvizet is, ezen felül különböző betegségeket is terjeszt: a krónikus alultápláltság, növekedési rendellenességek forrása is lehet. A WC-k ráadásul nem csak higiénikus környezetet jelentenek, sok nő számára a biztonságot is, a természetben jobban ki vannak téve a támadások veszélyének is.

A programnak nem csak egészségügyi, hanem gazdasági következményei is vannak. A kampány 81 százalékos ugrást idézett elő a beton építőanyagok értékesítésében, a kerámiával foglalkozó vállalatok részvényei megugrottak, és máris 48 százalékkal több higiéniai terméket adtak el az országban az Euromonitor adatai szerint.

A higiéniai termékek és szolgáltatások piaca pedig az előrejelzések szerint 2021-re megkétszereződik, a forgalom 62 milliárd dollár lesz.

A nyereséget olyan cégek söpörték be, mint a Tata, India legnagyobb cégcsoportja és a tisztítószergyártó multi, Reckitt Benckiser-csoport.

Bollywoodi sztárral reklámozzák magukat

Az Euromonitor egyik elemzője szerint a cégek leginkább úgy próbálják bevenni a WC-piacot, hogy sok pénzt fektetnek olyan kampányokba, amelyek oktató jelleggel népszerűsítik a higiéniát.

  • A Reckitt Benckiser például a kampány részeként leigazolta egy higiénia népszerűsítő film, a WC: Egy Szerelmi Történet bollywoodi sztárját, Akshay Kumart is, ő lett a Harpic márkájú WC-tisztítójuk reklámarca. Az indiai higiéniai piacot már eddig is ez a cég uralta, a piac háromnegyede az ő kezükben van, tavaly azonban még további 11 százalékkal növekedtek az értékesítéseik: 105,7 millió dollár értékben adták el a termékeiket. A vállalat indiai születésű vezérigazgatója szerint sikerük nagyban a Dettol márkának köszönhető.
  • A Hindustan Unilever egy por formájú termékkel szállt be az olcsó higiéniai termékek piacába. Ezen felül a Domex Toilet Academy nevezetű iskolán keresztül próbálják magukat népszerűsíteni, ahol arra tanítják a népet, hogy hogyan építsenek WC-t olcsón.
  • A Tata csoport a 33-as autópálya mentén rakott le nyilvános WC-blokkokat, hogy segítsenek a program megvalósításában.
  • A kormány pedig 300 millió dollár értékben adott le megrendeléseket az Indian Hume Pipe nevezetű cégnek vízvezetékek és szennyvízelvezető rendszerek fejlesztésére.
  • India kormánya szívesen fogadja az innovatív megoldásokat, a SaraPlast nevezetű cég például régi autóbuszokból csinált nyilvános WC-ket. A japán LIXIL csoport pedig több tízezer háztartást segített a dupla-gödrös WC-rendszerükkel, ami 10 dollárba kerül, és garantálja a szenny biztonságos elvezetését szennyvízcsatorna hiányában.

Világszintű a probléma

A Világbank 2017 év végi kutatása alapján világszerte még most is közel 2,4 milliárd ember él a higiéniai alapfeltételek nélkül, ebből körülbelül 900 millióan élnek WC nélkül. A higiéniai alapfeltételek megteremtése az egyik legfélrecsúszottabb projekt a nyolc közül, amit kitűzött az ENSZ a 2000-ben megrendezett csúcstalálkozóján: a világ népességének a 68 százaléka fér hozzá az alapvető higiéniához és csak 38 százalék élvezi a kontrollált és biztonságos higiéniai feltételeket.

Szubszaharai Afrikában az emberek 70 százalékának nem adatik meg a legalapvetőbb higiénia sem, Dél-Ázsiában ez a szám 53 százalék. A kitűzött célhoz képest 700 millió emberrel el vagyunk maradva. A higiénia hiánya a gazdasági növekedés rovására megy, egyes becslések szerint Bangladesben a GDP 6,3 százalékát veszi el évente a higiéniai feltételek elmaradottsága, Kambodzsában a 7,2 százalékát, Nigerben a 2,4 százalékát, Pakisztánban a 3,9 százalékát, Indiában a 6,4 százalékát.

India viszont erősen dolgozik ez ellen, jelenleg már az ország több, mint 88,9 százalékát fedték le, a cikkben említett programnak pedig egy weboldalt is csináltak amelyen követhetőek a fejlemények, tartományokra van bontva a haladás és még a mellékhelyiségek helyét is megnézhetjük térképen.