Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elektromos autók helyett drágább benzines Mercedesekkel bővül a Mol Limo flottája

2018.09.25. 13:00 Módosítva: 2018-09-25 14:48:19
Mercedes-Benz A-osztályú kocsikkal bővül a legnagyobb fővárosi carsharing-szolgáltatás. Bár korábban a Mol Limo azt ígérte, hogy az elektromos autók arányát növeli, az első félév üzemeltetési tapasztalatai alapján eddig mégis inkább benzines kocsikat vett.

Januárban indult a Mol Limo, a tőzsdén jegyzett Mol Nyrt. carsharing szolgáltatása.

Az indulás a cég keddi sajtótájékoztatója szerint jól sikerült, a 35 ezer regisztrált felhasználó, akiknek az átlagéletkora 28-29 év már 1,5 millió kilométert tett meg a fővárosi utakon. A közautózás népszerűségét az is jelzi, hogy a versenytárs Greengo (a két szolgáltatást itt hasonlítottuk össze) is növekedésről számolt be. 

Benzines – elektromos

Az indulásnál még arról írtunk, hogy a Mol ígéretei szerint a kezdeti 300 autós flottán (200 benzines és 100 elektromos Volkswagen up!) belül később fokozatosan nőhet az elektromos autók aránya, és 2021-re már teljesen elektromos lesz a flotta.

Nos, mindez eddig nem így valósult meg, a vártnál sokkal erősebb kezdeti felhasználás miatt a Mol Limo előbb 100 újabb benzines VW-t integrált, amivel 400 eleműre nőt a flotta. Most, a szeptember 28-i újabb bővítéssel, 50 prémium kategóriás benzines Mercedes-Benz A-osztályú autó érkezett, és egy magasabb szolgáltatási kategória is elindult.

Drágább lesz a prémium

A prémium autók felhasználása drágább, a havidíjas felhasználóknak 99 forint / perc lesz a díj, míg az alkalmai felhasználók, akik nem fizetnek havidíjat, 111 forintot fizetnek percenként. Összehasonlításképpen, az eddigi flotta díja 66 forint / perc volt, míg az alkalmi felhasználóknak 77 forint / perc.

A várakoztatás (rendelkezésben tartás) díja egységesen 15 forint percenként. Egy kicsit bővült a szolgáltatási terület is, a jövőben már nem csak 60 négyzetkilométeren, hanem 70 négyzetkilométeren használható a carsharing.

Módosult az ütemezés

Igyekeztünk megtudni, hogy miért maradt a Mol Limo mégis inkább a benzinüzemű autóknál, mert azt feltételeztük, hogy ennek azért aligha a több benzin eladása volt a mozgatórugója.

Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója az Index kérdésére elmondta, inkább gyártói és elsősorban üzemeltetői tapasztalatok miatt módosultak a tervek.

Bár a Mol továbbra is azt gondolja, hogy a városi közlekedésben forradalom várható, illetve fontosnak tartja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését, és ebben egyelőre még mindig az elektromos autók tűnnek a legígéretesebbnek, de egyelőre mégis problémák jelentkeztek.

Elsősorban télen, amikor az elektromos autókkal legfeljebb harmadakkora távolságot lehetett megtenni töltés nélkül, mint a benzines autókkal tankolás nélkül és az elektromos feltöltés is 4-5-szörös időt igényelt. Ráadásul, most mintha a gyártók is kicsit elbizonytalanodtak volna, a VW például visszavágta a gyártási előrejelzéseit. Mindemellett a Greengo továbbra is kizárólag elektromos autókból álló flottát üzemeltet. 

Hosszú távon is maradhat a több márka

Ratatics szerint ugyanakkor, amennyiben szélesebb és praktikusabb lesz a töltési lehetőség, visszatérnek az eredeti tervekben megfogalmazott cserékhez. Egyelőre a Mol a saját publikus töltőállomás-hálózatán elhelyezett gyors-töltőkön nem szerette volna tölteni a saját flottáját, hogy ezzel ne sajátítsa ki azt a lakosság elől.

Az igazgató úgy vélekedett, hogy flottamenedzsment szempontjából viszont nem okoz gondot a több márka kezelése. A Mol Limo autóit egy másik csoportbeli cég, a Mol Fleet Solution menedzseli, ő kezeli a biztosításokat, a márkaszervizekkel ő tartja a kapcsolatot, a felhasználói igények miatt vélhetően hosszabb távon is több márka marad.

Nagyon leegyszerűsítve, a Molnak vonzó volt a részben itthon gyártott Mercedesszel a kapcsolatfelvétel, de a kisebb autó kategóriában eddig nem érkeztek Mercedes Smartok, amelyek azért talán túlságosan kicsik ilyen általános használatra.

Parkolási változások

Korábban a Mol Limo azt remélte, hogy a carsharing szolgáltatás eltérő jellege miatt kedvezményt kaphat a fővárosi parkolási díjakból, ez lehetett volna akár anyagi kedvezmény, vagy az utólagos finanszírozás lehetősége is, de egyelőre a Mol Limo autóinak ugyanúgy kell parkolási díjat fizetni, mint más benzinüzemű autóknak.

Ezzel sok baja volt a cégnek, hiszen bár a munkatársak próbálták a központból befizetni a parkolási díjakat, ha hiba csúszott, akkor jöttek a mikulás-csomagok. Márpedig ez részben költség, részben kellemetlen látvány volt, bár a felhasználóknak nem volt dolga a büntetésekkel.

Mindezek ellen segít egy GPS-es, telefonos automatikus fizetési megoldás, amit a cég a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-vel fejlesztett ki.