Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Japán közeledik a Brexit utáni Nagy-Britanniához

2018.10.08. 12:01

A japán miniszterelnök szerint Tokió tárt karokkal várná Nagy-Britanniát a Csendes-óceáni Partnerség néven alakult szabadkereskedelmi egyezményben a Brexit után - írja az MTI.

Abe Sindzó a Financial Times című londoni gazdasági napilap hétfői kiadásában megjelent nyilatkozatában kijelentette: a Brexit után Nagy-Britannia elveszíti ugyan az "Európa kapujaként" jelenleg betöltött szerepét, de továbbra is globális kihatású erőcentrum marad.

A növekvő kínai befolyás ellensúlyának szánt megállapodást hosszú évekig tartó tárgyalások után 2016. február 4-én, az új-zélandi Aucklandben írta alá az ázsiai-csendes-óceáni térség 12 állama, amelyek együttesen a világgazdasági szintű hazai GDP 40 százalékát állítják elő.

Donald Trump amerikai elnök azonban választási ígéretéhez híven tavaly januárban aláírta azt a rendeletet, amelynek alapján az Egyesült Államok kilépett az említett egyezményből.

A maradék 11 ország képviselői idén március 8-án írták alá az Egyesült Államok nélküli csendes-óceáni szabadkereskedelmi övezet fenntartásáról szóló megállapodást. Az immár Átfogó és Előremutató Csendes-óceáni Partnerség elnevezésű megállapodásnak Ausztrália, Brunei, Kanada, Chile, Japán, Malajzia, Mexikó, Új-Zéland, Peru, Szingapúr és Vietnam a tagja.

Nagy-Britannia akkor csatlakozhat ehhez, ha - a konzervatív párti brit kormány szándékainak megfelelően - valóban kilép az Európai Unió vámuniójából is, és így saját hatáskörében dönthet az EU-n kívüli országokkal szemben alkalmazott vámpolitikájáról.

A japán miniszterelnök a Financial Timesnak adott interjúban kijelentette: reményei szerint London és az EU "egyaránt lesz annyira bölcs", hogy elkerülje a rendezetlen körülmények közepette lezajló Brexitet.

Abe Sindzó hozzátette: őszintén reméli, hogy a brit EU-tagság megszűnéséből a világgazdaságra, és így a japán üzleti szektorra is háruló negatív hatásokat sikerül minimalizálni.

A brit gazdaságban tevékenykedő japán vállalatok is egymás után hívják fel London figyelmét a rendezetlen, megállapodás nélküli Brexit kockázataira.

Legutóbb, a múlt héten a Nissan autóipari óriáscég közölte, hogy megítélése szerint súlyos következményei lennének, ha Nagy-Britannia nem jutna megállapodásra az Európai Unióval a Brexit utáni időszak kereskedelmi feltételrendszeréről, és ha emiatt a kétoldalú kereskedelem hirtelen a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszerére áll át.

A WTO általános szabályzata alapján az EU a brit EU-tagság megszűnése után külső országként kezelné Nagy-Britanniát, és ebben az esetben a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vethet ki.

A londoni alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának nemrégiben összeállított tanulmánya szerint e Brexit-forgatókönyv esetén 550 ezer járművel, 19 százalékkal csökkenne az EU-piacra irányuló éves brit autóexport.

A bizottság által idézett, különböző módszerekkel elvégzett iparági számítások szerint a vámakadályok megjelenésével a brit autóipar 4,5 milliárd és 7,9 milliárd font (1650-2900 milliárd forint) közötti éves exportbevételtől esne el.

A brit autóipar exportjának 56 százalékát az EU-piac veszi fel, a brit autógyártás felét pedig japán cégek adják.

A Brexit hatásairól itt  is írtunk.