Gyöngyi
10 °C
25 °C
Index - In English In English Eng

Hadházy: Gyanús közbeszerzéseket nyert el egy MSZP-s politikus

mszp fidesz csatorna penz
2018.11.22. 10:28

Nemcsak fideszes politikusok és hozzájuk köthető üzleti körök tudnak jól járni a kormányzati közbeszerzésekkel, néha, kivételes esetekben még MSZP-s köröknek is jut ilyen pénz – egy ilyen esetről beszélt csütörtöki sajtótájékoztatóján Hadházy Ákos, az LMP volt társelnöke. A jelenleg a függetlenek között ülő parlamenti képviselő szerint az MSZP III. kerületi frakcióvezetője és budapesti szervezetének elnökségi tagja,

Czeglédy Gergő és a fideszes körökben mozgó ismerőse, Várnai tamás nyert el összesen több mint 430 millió forintot csatornafelújítási projektek PR-kommunikációjára.

Czeglédy Gergő korábban a korrupciós vádak miatt elítélt MSZP-s főpolgármester-helyettes Hagyó Miklós titkárságvezetője volt, most pedig a budapesti MSZP-s vezető Molnár Zsolt egyik legbefolyásosabb embereként tartják őt számon. Arról Direkt 36 írt korábban, hogy cégei elég sikeresen szoktak szerepelni állami közbeszerzéseken, és hogy például a Mészáros és Mészáros Kft. beruházásainak kommunikációján is dolgoztak korábban. Czeglédy érdekeltségei önállóan 870 millió forintot, konzorciumok részeként pedig több mint 4 milliárd forintot nyertek el.

A Direkt 36 arról is írt, hogy az MSZP-s politikus jó üzleti kapcsolatot ápol Várnai Tamással, aki jelenleg az Andy Vajna-féle TV 2 igazgatósági tagja, de Vajna mellett állítólag Habony Árpáddal és Mészáros Lőrinccel is kapcsolatban áll. Várnai már az első Orbán-kormány alatt is nyert el nagy állami megrendeléseket, amikor az Ezüsthajó Kft. ügyvezetője volt. Igaz, Czeglédy a portál kérdéseire azt mondta, hogy szerinte Várnai nem tartozik a NER-lovagok közé.

Hadházy a sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy Czeglédy és Várnai cégei 19 közbeszerzést nyertek el arra, hogy az ország különböző pontjain marketingeljék a csatornafelújításokat. Egy-egy projekt

  • pár tízezer szórólap kinyomtatásából,
  • egy lakossági fórum megszervezéséből,
  • egy projektaloldal létrehozásából és működtetéséből, 
  • sajtónyilvános nyitórendezvények, „mérföldkő rendezvények" és átadórendezvények szervezéséből,
  • PR-filmek készítéséből,
  • eredménykommunikációs anyagok tervezéséből és gyártásából
  • és hasonlókból áll. 

A pályázatok értéke 20-30 millió forint körül alakult. Ezek közül kettőt a Czeglédy-féle Perfektum PR Kft. és a Várnai-féle KEIOK Kft. közösen nyert meg, 11-et a KEIOK, néha Várnai másik cégével, a Har-Meron Kft.-vel közösen, néha egyedül, néha a Perfektummal szemben, néha egyedüli ajánlattevőként. Két-két másik pályázatot pedig két másik cég, egy bizonyos Leskovics Pirotechnikai Kft és egy Nuvu Kft. nyert el. Hadházy szerint ezek strómancégek lehetnek, alvállalkozóként pedig ezeken a pályázatokon is Czeglédy cége fog dolgozni. 

A csatornázási munkák marketingjét megrendelő NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. egy speciális eljárással, a Kbt. 113. §-a szerint bonyolította le, ami azt jelenti, hogy nem hirdetményben tették közzé a felhívást, hanem a megrendelő küldi el legalább három gazdasági szereplőnek, a Közbeszerzési Hatóság pedig egy összefoglalót tesz közzé az oldalán a projektről. A pályázatokon így nem is nagyon indult más ezen a pár cégen kívül. 

Hadházy szerint a kaposvári pályázaton még indult egy szereplő Czeglédy és Várnai cégein kívül, de ezt a pályázót kizárták, mert az „ajánlat nem tartalmaz szakmai ajánlatot a kötelezően teljesítendő környezetvédelmi vállalásokra vonatkozóan". Ezt a pályázó később pótolta, a megbízó viszont már ezt nem fogadta el. Hadházy szerint ezután a többi pályázatokon nem is indult más, mert mindenki tudta, hogy a projektek „le vannak zsírozva". 

A képviselő a projektleírások alapján azt gyanítja, hogy a projektet eléggé túl is árazták, esetenként akár tízszeresen is.

az egyik pályázatban például 3 darab D típusú, nagyjából A2-es nagyságú plakát nyomtatását darabonként 90 ezer forintért vállalta el a nyertes. A projektet hirdető szórólapokból pedig 3,4 millió forintból nyomtatnának 9000 darabot, vagyis egy szórólapra Hadházy számítása szerint úgy 400 forint jut, ami elég soknak tűnik. 

A csatornázási projektek marketingjéből a volt LMP-s képviselő szerint Mészáros Lőrinc vidéki lapjainak is jut majd némi pénz, médiamegjelenésekre ugyanis az egyik pályázatban például 12 millió forintot szántak, aminek a nagy részét várhatóan a helyi sajtóban költik majd el. És mint tudjuk, a megyei lapok túlnyomó többsége már Mészáros Lőrinc érdekeltségében van. 

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)