Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Hadházy: Gyanús közbeszerzéseket nyert el egy MSZP-s politikus

mszp fidesz csatorna penz
2018.11.22. 10:28

Nemcsak fideszes politikusok és hozzájuk köthető üzleti körök tudnak jól járni a kormányzati közbeszerzésekkel, néha, kivételes esetekben még MSZP-s köröknek is jut ilyen pénz – egy ilyen esetről beszélt csütörtöki sajtótájékoztatóján Hadházy Ákos, az LMP volt társelnöke. A jelenleg a függetlenek között ülő parlamenti képviselő szerint az MSZP III. kerületi frakcióvezetője és budapesti szervezetének elnökségi tagja,

Czeglédy Gergő és a fideszes körökben mozgó ismerőse, Várnai tamás nyert el összesen több mint 430 millió forintot csatornafelújítási projektek PR-kommunikációjára.

Czeglédy Gergő korábban a korrupciós vádak miatt elítélt MSZP-s főpolgármester-helyettes Hagyó Miklós titkárságvezetője volt, most pedig a budapesti MSZP-s vezető Molnár Zsolt egyik legbefolyásosabb embereként tartják őt számon. Arról Direkt 36 írt korábban, hogy cégei elég sikeresen szoktak szerepelni állami közbeszerzéseken, és hogy például a Mészáros és Mészáros Kft. beruházásainak kommunikációján is dolgoztak korábban. Czeglédy érdekeltségei önállóan 870 millió forintot, konzorciumok részeként pedig több mint 4 milliárd forintot nyertek el.

A Direkt 36 arról is írt, hogy az MSZP-s politikus jó üzleti kapcsolatot ápol Várnai Tamással, aki jelenleg az Andy Vajna-féle TV 2 igazgatósági tagja, de Vajna mellett állítólag Habony Árpáddal és Mészáros Lőrinccel is kapcsolatban áll. Várnai már az első Orbán-kormány alatt is nyert el nagy állami megrendeléseket, amikor az Ezüsthajó Kft. ügyvezetője volt. Igaz, Czeglédy a portál kérdéseire azt mondta, hogy szerinte Várnai nem tartozik a NER-lovagok közé.

Hadházy a sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy Czeglédy és Várnai cégei 19 közbeszerzést nyertek el arra, hogy az ország különböző pontjain marketingeljék a csatornafelújításokat. Egy-egy projekt

  • pár tízezer szórólap kinyomtatásából,
  • egy lakossági fórum megszervezéséből,
  • egy projektaloldal létrehozásából és működtetéséből, 
  • sajtónyilvános nyitórendezvények, „mérföldkő rendezvények" és átadórendezvények szervezéséből,
  • PR-filmek készítéséből,
  • eredménykommunikációs anyagok tervezéséből és gyártásából
  • és hasonlókból áll. 

A pályázatok értéke 20-30 millió forint körül alakult. Ezek közül kettőt a Czeglédy-féle Perfektum PR Kft. és a Várnai-féle KEIOK Kft. közösen nyert meg, 11-et a KEIOK, néha Várnai másik cégével, a Har-Meron Kft.-vel közösen, néha egyedül, néha a Perfektummal szemben, néha egyedüli ajánlattevőként. Két-két másik pályázatot pedig két másik cég, egy bizonyos Leskovics Pirotechnikai Kft és egy Nuvu Kft. nyert el. Hadházy szerint ezek strómancégek lehetnek, alvállalkozóként pedig ezeken a pályázatokon is Czeglédy cége fog dolgozni. 

A csatornázási munkák marketingjét megrendelő NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. egy speciális eljárással, a Kbt. 113. §-a szerint bonyolította le, ami azt jelenti, hogy nem hirdetményben tették közzé a felhívást, hanem a megrendelő küldi el legalább három gazdasági szereplőnek, a Közbeszerzési Hatóság pedig egy összefoglalót tesz közzé az oldalán a projektről. A pályázatokon így nem is nagyon indult más ezen a pár cégen kívül. 

Hadházy szerint a kaposvári pályázaton még indult egy szereplő Czeglédy és Várnai cégein kívül, de ezt a pályázót kizárták, mert az „ajánlat nem tartalmaz szakmai ajánlatot a kötelezően teljesítendő környezetvédelmi vállalásokra vonatkozóan". Ezt a pályázó később pótolta, a megbízó viszont már ezt nem fogadta el. Hadházy szerint ezután a többi pályázatokon nem is indult más, mert mindenki tudta, hogy a projektek „le vannak zsírozva". 

A képviselő a projektleírások alapján azt gyanítja, hogy a projektet eléggé túl is árazták, esetenként akár tízszeresen is.

az egyik pályázatban például 3 darab D típusú, nagyjából A2-es nagyságú plakát nyomtatását darabonként 90 ezer forintért vállalta el a nyertes. A projektet hirdető szórólapokból pedig 3,4 millió forintból nyomtatnának 9000 darabot, vagyis egy szórólapra Hadházy számítása szerint úgy 400 forint jut, ami elég soknak tűnik. 

A csatornázási projektek marketingjéből a volt LMP-s képviselő szerint Mészáros Lőrinc vidéki lapjainak is jut majd némi pénz, médiamegjelenésekre ugyanis az egyik pályázatban például 12 millió forintot szántak, aminek a nagy részét várhatóan a helyi sajtóban költik majd el. És mint tudjuk, a megyei lapok túlnyomó többsége már Mészáros Lőrinc érdekeltségében van. 

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?