Szilárda
-4 °C
3 °C

Jobban szennyezi a környezetet, mégis kevesebb adó sújtja a légiközlekedést

2018.12.05. 15:47

Noha a légi forgalom egységnyi, egy utaskilométerre eső szén-dioxid-kibocsátása duplája az autós forgaloménak, és 1990 óta abszolút tételben meg is duplázódott a kibocsátás, a kerozinra mégsem vetnek ki ásványolaj-adót, a nemzetközi repülőjegyekre pedig áfát - kifogásolta a Verkehrsclub Österreich (VCÖ) osztrák környezetvédelmi szervezet szerdán publikált jelentése szerint.

Ausztriában a légiforgalom 1990-ben 900 ezer tonna szén-dioxidot juttatott a légkörbe, tavaly pedig 2,3 millió tonnát. Ez 1,5 millió személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az Európai Unióban a légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása az 1990-es 83 millió tonnáról 2017-re duplájára, 164 millió tonnára emelkedett.

Miközben a személygépkocsik szén-dioxid kibocsátása Ausztriában 60 százalékkal emelkedett 1990 óta, a közúti teherforgalomé pedig 91 százalékkal, addig a légiforgalomé 155 százalékkal.

Ausztriában tavaly 910 millió liter kerozint tankoltak. A gépjárművek üzemanyagára kivetett ásványolaj-adót alapul véve ez tétel a VCÖ számítása szerint tavaly 440 millió eurós "adókedvezményt" jelentett a légiközlekedésnek. A repülőjegyekre kivetett adó viszont ennek csak egy töredékével, 116 millió euróval pótolta a költségvetés így kieső adóbevételét. Mivel azonban az idén a repülőjegyekre kivetett adó a felére csökken, a költségvetés bevételei is kisebbek lesznek.

A VCÖ szerint inkább a vasúti közlekedést kellene fejleszteni.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!