Timót, Xénia
-3 °C
4 °C

Új részletek derültek ki a budapesti fejlesztési ígéretlavináról

2019.01.03. 11:02 Módosítva: 2019-01-07 11:01:31

Interjút készített Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral a Demokrata hetilap, a beszélgetésben sok szó esett a kormány és a főpolgármester fővárosi beruházásokkal kapcsolatos ígéreteiről, amelyek alaposan felpörögtek az 2019. őszi önkormányzati választások közeledtével. 

Fürjes szerint a következő évtizedekben Dél-Pest és Észak-Csepel komoly fejlődésen mehet keresztül, „egy új városrész születik" Budapestnek ezen részén, amelynek jó adottságai jelenleg kihasználatlanok. Példaként említette Budapest Déli Városkapu projektet – melynek tervpályázatán decemberben hirdettek eredményt –, illetve a csepeli és ráckevei HÉV felújítását. A kormány a főpolgármester javaslatára elrendelte az átlagosan több mint 40 éves HÉV-járműpark teljes cseréjét. 

De nem csak felújítás lesz, Fürjes Balázs arról is beszélt, a csepeli és a ráckevei HÉV-eket a Soroksári út nyomvonalán mélyvezetésben beviszik a Kálvin térig, tehát ennek a két vonalnak végre lesz metrókapcsolata. Ezzel megszűnik a HÉV-sín a Müpa és a Nemzeti Színház előtti Duna-parton, és megjelenhetnek majd itt kávézók, vendéglők, parkok. 

Az államtitkár azt mondta, már megkezdődött az új déli Duna-híd tervezése, ami „napi 55 ezer autóval tehermentesíti a belvárosi hidak, napi hatezer gépkocsival az Üllői út és más bevezető utak forgalmát". 

A Rákóczi hídtól délre eső részre tervezett Budapest Diákváros nyolc-tízezer egyetemi hallgató, illetve az egyetemi oktatók számára is otthont adó kollégiumvárost jelentene 135 hektáros területen, amelyen szabadidős és sportlétesítmények is helyt kapnának a tervek szerint (ide épülhet például a Nemzeti Atlétikai Központ). 

A Déli és a Nyugati fejpályaudvarokkal kapcsolatos tervekről Fürjes azt mondta, a hosszú távú cél egy föld alatti alagút, amely összekötné a Nyugati pályaudvart és azt az átmenő vasúti állomást, ami a Déli helyett, annak mai helye és a Széll Kálmán tér között, a föld alatt épülne meg. Ezáltal eltűnne a mai Déli pályaudvar, és felszabadulna egy nagy, belső budai terület, ahol közpark, lakóházak, irodák épülhetnének. Ez még csak ötlet szintjén létezik, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa úgy döntött, megvalósíthatósági tanulmányt készíttet, ha pedig tisztázódtak az alapkérdések, jöhet a tervezés, majd a megvalósítás.

Fürjes szerint „alkalmas időben vagyunk, közösen építhetjük a várost", és „ha élünk az eséllyel, Budapest legsikeresebb évtizedei jönnek".

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!