Új részletek derültek ki a budapesti fejlesztési ígéretlavináról
További Gazdaság cikkek
- Washingtonban eltűnt egy akta Magyarországról, most Donald Trumpra várunk
- Orbán Viktor aláírta, megjelent a munkáshitelről szóló rendelet
- Ítéletet mondott a Moody’s Magyarországról, most egyszerre magyarázkodik két minisztérium
- Milliárdokat spórolt a Magyar Postának a Waberer’s
- Elszabadult a kakaó ára, és ez nagyon rossz hír karácsony előtt
Interjút készített Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral a Demokrata hetilap, a beszélgetésben sok szó esett a kormány és a főpolgármester fővárosi beruházásokkal kapcsolatos ígéreteiről, amelyek alaposan felpörögtek az 2019. őszi önkormányzati választások közeledtével.
Fürjes szerint a következő évtizedekben Dél-Pest és Észak-Csepel komoly fejlődésen mehet keresztül, „egy új városrész születik" Budapestnek ezen részén, amelynek jó adottságai jelenleg kihasználatlanok. Példaként említette Budapest Déli Városkapu projektet – melynek tervpályázatán decemberben hirdettek eredményt –, illetve a csepeli és ráckevei HÉV felújítását. A kormány a főpolgármester javaslatára elrendelte az átlagosan több mint 40 éves HÉV-járműpark teljes cseréjét.
De nem csak felújítás lesz, Fürjes Balázs arról is beszélt, a csepeli és a ráckevei HÉV-eket a Soroksári út nyomvonalán mélyvezetésben beviszik a Kálvin térig, tehát ennek a két vonalnak végre lesz metrókapcsolata. Ezzel megszűnik a HÉV-sín a Müpa és a Nemzeti Színház előtti Duna-parton, és megjelenhetnek majd itt kávézók, vendéglők, parkok.
Az államtitkár azt mondta, már megkezdődött az új déli Duna-híd tervezése, ami „napi 55 ezer autóval tehermentesíti a belvárosi hidak, napi hatezer gépkocsival az Üllői út és más bevezető utak forgalmát".
A Rákóczi hídtól délre eső részre tervezett Budapest Diákváros nyolc-tízezer egyetemi hallgató, illetve az egyetemi oktatók számára is otthont adó kollégiumvárost jelentene 135 hektáros területen, amelyen szabadidős és sportlétesítmények is helyt kapnának a tervek szerint (ide épülhet például a Nemzeti Atlétikai Központ).
A Déli és a Nyugati fejpályaudvarokkal kapcsolatos tervekről Fürjes azt mondta, a hosszú távú cél egy föld alatti alagút, amely összekötné a Nyugati pályaudvart és azt az átmenő vasúti állomást, ami a Déli helyett, annak mai helye és a Széll Kálmán tér között, a föld alatt épülne meg. Ezáltal eltűnne a mai Déli pályaudvar, és felszabadulna egy nagy, belső budai terület, ahol közpark, lakóházak, irodák épülhetnének. Ez még csak ötlet szintjén létezik, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa úgy döntött, megvalósíthatósági tanulmányt készíttet, ha pedig tisztázódtak az alapkérdések, jöhet a tervezés, majd a megvalósítás.
Fürjes szerint „alkalmas időben vagyunk, közösen építhetjük a várost", és „ha élünk az eséllyel, Budapest legsikeresebb évtizedei jönnek".