Eldőlt: nem hagyja az EU, hogy létrejöjjön a vasúti óriásfúzió
További Gazdaság cikkek
- Elképesztő fordulat: a váratlan hitelminősítés után most bedurran a forint
- 120 milliárd forint átcsoportosításáról döntött a kormány
- Óriási meglepetés, módosította Magyarország kilátását az egyik hitelminősítő
- Elérték a háború következményei Moldovát, szükségállapotot hirdetnek az országban
- Szijjártó Péter: Messziről is látható gazdasági növekedés várható 2025-ben Magyarországon
Elutasította a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését szerdán az Európai Bizottság azzal az indoklással, hogy az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal – írja az MTI.
Már korábban kiszivárgott, hogy a brüsszeli testület ellenzi az óriásfúziót, mert megítélése szerint az a jelenlegi formájában gyakorlatilag kiiktatná a versenyt a vasútépítés és vasútfejlesztés piacán, de sokan még bíztak benne, hogy a két vállalatnak bizonyos változtatásokkal sikerül meggyőznie a bizottságot.
A bizottság elutasította az egyesülést, mivel a cégek nem voltak hajlandóak orvosolni súlyos aggályainkat
- mondta Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos.
A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás. Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja.
Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság, illetve a döntések során esetleg a tagállamok is véleményt nyilváníthassanak.
Ezt német kollégája, Peter Altmaier is megerősítette. Rámutatott, hogy tiszteletben tartják a döntést, azonban javaslatot fognak kidolgozni a jelenlegi szabályok korszerűsítésére annak érdekében, hogy az európai vállalatok felvehessék a versenyt amerikai és kínai versenytársaikkal.
Az Alstom és a Siemens is sajnálatát fejezte ki a döntés miatt. Előbbi szerint a lépés az európai vasútipari szektornak, az ügyfeleknek és az utazóknak is javára vált volna. Joe Kaeser, a Siemens igazgatótanácsának elnöke pedig úgy vélekedett, hogy a határozat mutatja, "sürgős" reformra van szükség az uniós előírásokban.
A két vállalat vezetői korábban azt nyilatkozták, hogy amennyiben az Európai Bizottság valóban megvétózza a fúziót, akkor nem lesz újabb próbálkozás a részükről. A cégek 2017-ben állapodtak meg a fúzióról. Az összevonás előtt álló üzletágaik egyesített értékesítési árbevétele mintegy 18 milliárd dollár volt, ami valamivel több mint a fele a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalat 35 milliárd dolláros forgalmának.
A TGV nagysebességű vonatot gyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, az ennek német megfelelőjét, az ICE-t kifejlesztő Siemensé pedig ennek nagyjából a fele, 17 százalék. Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint.
Hasonló indokokkal az Európai Bizottság szerdán elutasította a Wieland és az Aurubis német rézipari cégek egyesülését is, kiemelve, a fúzió sértené a versenyjogi szabályokat, és az árak növekedéséhez vezetne a szektorban.