Gál
9 °C
21 °C
Index - In English In English Eng

Európa legnagyobb tetőn kialakított napelemparkja épül Győrben

LOC légifotó
2019.02.15. 12:02
Az E.ON napelemekkel fedi be a győri Audi-gyár logisztikai központjainak 160 ezer négyzetméternyi tetejét. Ez lesz Európa legnagyobb ilyen naperőműre, a hírről ezekben a percekben mindkét társaság csoportszintű bejelentést tett.

A friss bejelentés szerint az Audi Hungaria két logisztikai központjának tetején, mintegy 160 ezer négyzetméteren épít az E.ON egy 12 megawatt beépített csúcsteljesítményű naperőműparkot. A projekt megvalósításával az Audi Hungaria gyárterületén fog működni Európa legnagyobb épületen kialakított fotovoltaikus rendszere. Az építési munkálatok idén augusztusban kezdődnek, a tervek szerint 2020 januárjától indulhat a zöldenergia termelése.

A napelempark 35 ezer napelemből áll, évente több mint 9,5 GWh energiát fog termelni. Ez az energiamennyiség ötezer háztartás éves energiaszükségletének felel meg. A megújuló forrásból megtermelt zöld áramnak köszönhetően mintegy 6 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe.  

A tetőn elhelyezett napelem környezetvédelmi szempontból remek, mert tiszta, az üzemeltetőinek is gazdaságos. Mindenki szereti, egyedül a rendszer-üzemeltetőknek okoz nehézséget, mert a szabályozás szerint sok mindenben kell segíteniük ingyen, ugyanakkor valójában a rendszert rugalmatlanná teszik. Akkor termelnek, amikor süt a nap, ami mind napin belül, mind évszakok között kihívások elé állítja a rendszert.

Az elmúlt években elképesztő mennyiségű nagyon komoly beruházást jelentettek be Magyarországon. Holland, török, kínai befektetők, a hazai óriások közül az MVM, a MET is fejleszt. Az államnak ugyanakkor reagálnia kellett arra is, hogy a támogatási rendszer nagyon "eldrágult", de már nagyjából látható az idei évtől érvényes rezsim is.

A hazai energiapolitikában a trend egyértelmű, sok atom és nagyon sok nap. Ami ugyan tisztaság szempontjából valóban jó rendszer, de a rugalmassága elég alacsony, hiszen a nap időjárásfüggő, az atom pedig nehezen kalibrálható, nagyjából egyenletesen üzemel éjjel-nappal.