Gyöngyi
10 °C
25 °C
Index - In English In English Eng

Hatéves csúcson volt márciusban a maginfláció

2019.04.09. 10:24

Márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál - ezt jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. 

Az egyszeri és szezonális hatásokkal érintett termékektől megszűrt úgynevezett maginfláció 3,8 százalékra emelkedett márciusban a februári 3,5 százalékot és a januári 3,2 százalékot követően. Kollár Beáta, a KSH munkatársa az adatok ismertetésekor elmondta:

a maginfláció utoljára 2012. decemberben volt ennél magasabb,

akkor 4,9 százalék volt.  2018. márciusban 2,5 százalékot mértek.

Az elemzők 3,5 százalékot vártak a februári 3,1 százalék után. A tavaly októberi 3,8 százalékos inflációs adatot leszámítva a fogyasztói árak 2013 januárja óta nem emelkedtek ilyen mértékben egy év alatt. A Portfolio.hu szerint ez újabb bizonyíték arra, hogy a szűk munkaerőpiac és a gyors béremelkedés egyre nagyobb inflációs nyomást gyakorol a magyar gazdaságra. Ez a nemrég a monetáris kondíciókat szigorító Magyar Nemzeti Banknak is egyre nagyobb nyomást jelent, hogy megemelje az alapkamatot. Erről részletesebben a Hol a Pénz podcast legutóbbi adásában hallhat. Az MNB a legutóbbi inflációs jelentése szerint az idén egész évben 3,1 százalékos inflációra számít. 

Márciusban éves alapon így alakult az egyes termékcsoportok ára:

  • Az élelmiszerek ára 5,4 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 21,1, a liszté 12,3, a péksüteményeké 9,8, a kenyéré 6,7 százalékkal magasabb, a tojásé 12,5, a tejé 7,2, a cukoré 3,9 százalékkal alacsonyabb lett.
  • A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 8 , ezen belül a dohányáruké 10,9 százalékkal emelkedett.
  • A szolgáltatásokért 3, ezen belül a lakásjavítási és karbantartási szolgáltatásokért 12,4, az üdülési szolgáltatásokért 6 százalékkal kellett többet fizetni.
  • Az üzemanyagok ára 3,7 százalékkal emelkedett.

Az  infláció gyorsulása Kollár Beára elmondása szerint a dohányáruk, az üzemanyag és a szezonális élelmiszerek árának emelkedésére vezethető vissza. A maginflációra ugyan a  szezonális élelmiszerek és az üzemagyagok nem hatnak, a dohánytermékek jövedékiadó-emelés miatti drágulása viszont igen.