Bekeményít az EU a buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátása terén
Elfogadta az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló megállapodást az Európai Parlament (EP) csütörtökön, adta hírül az MTI.
A strasbourgi plenáris ülésen 474:47 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében
az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell leszorítani az idei szinthez képest.
Ez megfelel az Európai Bizottság eredeti javaslatában szereplő számoknak. Az intézményközi tárgyalásokon az EP 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagállamok azonban ebbe nem mentek bele. Az elfogadott értékek magasabbak annál, mint amit például Berlin szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet mindazonáltal ezeket sem tartja elegendőnek.
Ezen célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagárára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni. A gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy 2025-re eladásaik legalább két százaléka zéró vagy alacsony kibocsátású járművekből származzon.
A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások jegyében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.
A hatályba lépéshez ezen intézményközi megállapodást még az EU másik társjogalkotó szervének, a tagállamok kormányait tömörítő tanácsnak is meg kell erősítenie. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.