Megjavítják a MÁV állandóan lerobbanó Talent vonatait

2019.04.25. 13:03

Kétéves szerződést kötött a MÁV-Start, a MÁV Vagon és az ÖBB a MÁV által üzemeltetett tíz Bombardier Talent főjavítására. A Közlekedő Tömeg Egyesület hívta fel a figyelmet arra, hogy félreállítva pusztulnak a MÁV-Start modern Bombardier motorvonatai. 

Mint a MÁV közölte, a Talent motorvonatokat jelenleg a Győr és Bécs közötti euregiós közlekedésben használja a vasúttársaság, azonban az eredeti járműkonstrukciós hibák miatt alacsony szintű a rendelkezésre állásuk, tízből csak 3-4-et tudnak folyamatosan forgalomban tartani. 

Az április közepén életbe lépő megállapodásnak köszönhetően mind a tíz Talent átesik a szükséges kötelező nagyjavításon, így az üzemképességük jelentősen javul, jövő év végére a 80-90 százalékot is elérheti. (A kedvelt és megbízhatóságukról híres FLIRT motorvonatoké 95 százalék körüli). Emellett a flotta tagjai kívül-belül is megújulnak, a FLIRT típusokhoz hasonló, kék-fehér-sárga festést kapnak. 

A 2006-os kormányzati döntés következtében kerültek a vasúttársasághoz a Talentek, amelyek nagy költségek árán is csak viszonylag alacsonyabb üzemképességgel tudtak üzemelni az elmúlt bő tíz év során. A 2012. január és 2017. augusztus közötti időszak üzemképes darabszáma hektikusan, 3 és 8 darab között változott a járműkonstrukciós hibák miatt. A különböző műszaki problémák miatt a gyártóval a járművek tulajdonosaként a MÁV jelenleg is perben áll.

A Közlekedő Tömeg szerint a MÁV-Start 2017-ben ugyan ajánlatot kapott rá, hogy két tapasztalt cég jó állapotba hozza és megbízhatóan karbantartsa a Talenteket, de a vasúttársaság erre nem szeretett volna költeni, helyette inkább a saját műhelyében küszködött velük. Miközben a magyar vasúthálózat nem elhanyagolható részén kizárólag 40-50 éves, végletekig elavult, magaspadlós szerelvények közlekednek. 

Az egyesület üdvözli a Talentek főjavítására megkötött szerződést, véleményük szerint azonban bőven van még teendő: 65 korszerű, légkondicionált távolsági kocsi áll műszaki hiba és/vagy lejárt hatósági engedély miatt félreállítva. A 30 évnél fiatalabb regionális, illetve elővárosi járművek közül pedig 48 nem vesz részt a forgalomban, annak ellenére, hogy számos vasútvonalon kizárólag ennél öregebb, végletekig elavult szerelvények közlekednek. Halaszthatatlannak tartják, hogy a vasúttársaság gondoskodjon az adott esetben évek óta tárolóvágányon pusztuló személykocsik felújításáról, és újból forgalomba állítása azokat, ezzel régi, alacsonyabb komfortot biztosító járműveket kiváltva.