Egy távoli félgyűrűvel tehermentesítenék az M0-st

BJASZ20190404010
2019.05.20. 07:46

Megvalósíthatósági tanulmány készül az M1-es autópályából Komáromnál leágazó 13-as és 81-es, továbbá a Székesfehérvártól délre induló 63-as főút kétszer két sávosra alakítására a meglévő nyomvonalakon,

így létrejönne egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között.

Ezt mondta a Magyar Nemzetnek az innovációs és technológiai tárca államtitkára. Mosóczi László közölte, hogy a kormány már döntött a fejlesztésről.

Arról van szó tehát, hogy egy félgyűrűt építene a kormány, ezzel pedig tehermentesíteni lehetne az M0 forgalmát, ott ugyanis boldog-boldogtalan áthalad.

Ha megépülne egy ilyen félgyűrű, akkor az országon áthaladó, nyugatról érkező, de dél felé tartóknak nem kellene Budapestig elmenniük. 

A Magyar Nemzet megjegyzi, hogy Magyarországot több nemzetközi közlekedési folyosó érinti, a legnagyobb átmenő forgalom Németország és a Balkán, valamint Törökország között zajlik. Ez azt jelenti, hogy Hegyeshalom és Nagylak között haladnak a teherautók a legnagyobb számban, jelenleg az M1-esen, az M0-s nyugati és déli szektorában, valamint az M5-ösön. Az útdíjszedő NÚSZ adataiból tudjuk, hogy az úthálózaton díjat fizető teherautók több mint fele tranzitszállítást végez: tavaly az e-útdíjrendszerben a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználatából bruttó 234 milliárd forint bevétel folyt be, ennek 52 százalékát külföldiek fizették.

A tranzitforgalomnak azonban nem célja a magyar főváros megközelítése, egy északnyugati–délkeleti átlós útvonal jobban szolgálná a céljukat, miközben a budapesti és agglomerációs utak lélegzethez jutnának

– magyarázta Mosóczi László.

A tranzitforgalom elvezetésére megfelelne egy olyan gyorsforgalmi átkötés, amely

az M1-en haladó kamionokat Komárom térségéből kiindulva Székesfehérvár mellett továbbhaladva a jelenleg tervezés alatt álló M8-ig vinné.

Az M8-as keleti szakasza az M7-esből válik ki Enyingnél, és az M6-ost érintve Dunaújvárosig, majd a már korábban megépült autópályahídon át Kecskemétig vezet. Ott kapcsolódik az M5-öshöz, illetve a már épülő M44-eshez, amely Békéscsabára, majd Gyulára, illetve a magyar–román határra vezet.

(Borítókép: Tehergépjárművek erős forgalma az M0-ás autóút nyugati szektorában hétköznap délelőtt 2019 április 4-én - fotó: Jászai Csaba / MTI)