A szén-dioxid-kvóta értékesítéséből indít zöldbusz-programot a kormány

2019.07.08. 16:15 Módosítva: 2019.07.08. 17:18

A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn Budapesten. A feltételeknek megfelelő településeken mintegy 2900 busz közlekedik, ezek nagy része idős és korszerűtlen.

Az MTI tudósítása szerint elmondta, hogy a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. Az új buszok beszerzéséhez szükséges források 80 százalékáról az önkormányzatoknak kell gondoskodniuk.

A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöldbusz-program keretében.

Az érdeklődő települések ebben az évben mintaprogram keretében elektromos buszokat kapnak használatra. Ezután várják a működtetési és a töltési lehetőségekkel kapcsolatos tapasztalatokról szóló visszajelzéseket, ennek alapján indul majd meg a buszok cseréje.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a program 2021-ig a tiszta meghajtásláncú járművek cseréjét szélesebb körben segíti. Euro 6-os és földgázmeghajtású buszok beszerzéséhez is kapható támogatás, de 2022 januárjától már csak az elektromos meghajtású buszokhoz.

A zöldbusz-program kormányzati támogatását a tíz év alatt a szén-dioxid-kvóta értékesítéséből befolyó bevételekből biztosítják.

György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő 10 évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új buszokra, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak.  Abban bíznak, hogy hazai megrendelésekkel elindulva a cégek majd versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon is.  György László hangsúlyozta, hogy a program összekapcsolja a gazdaságfejlesztést és a klímapolitikát.  A buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett.